Biltillverkaren Volvo Cars försäljning rasade med 18,1 procent till 64 436 levererade bilar i december i fjol.
Fortsatta problem med komponentbrist till följd av pandemin pekas ut som en avgörande anledning till nedgången, vilket slog mot produktionen och möjligheten att leverera fordon till kunder.
Sett över helåret 2021 såldes 698 693 bilar, en försäljningsökning med 5,6 procent.
"Våra globala resultat målar en mycket uppmuntrande bild i kontexten av den komponentbrist som vi och resten av industrin har ställts inför under det senaste året", skriver Ben Foulds, presstalesperson för Volvo Cars, i ett mejl till TT.
Materialbrist väntas
Situationen är i nuläget något förbättrad, men bolaget upplever ändå "viss volatilitet" på grund av bristen på halvledare och lokala covid-19-utbrott, berättar Ben Foulds.
"Materialbrist förväntas förbli en begränsande faktor för bilindustrin 2022, även om vi inte kan kvantifiera effekterna just nu", skriver han.
Försäljningen av elbilar och laddhybrider ökade med 63,9 procent jämfört med 2020. Elbilar och laddhybrider utgjorde 27 procent av den totala försäljningen under 2021, enligt bolaget.
"Den fortsatt starka tillväxten i försäljningen av plug-in-bilar är särskilt uppmuntrande då vi gör framsteg mot vårt mål att 50 procent av försäljningen ska bestå av elbilar i mitten av decenniet", skriver Ben Foulds.
"Tuffa mål"
Volvo Cars har som mål att hälften av den globala försäljningen ska utgöras av elbilar redan 2025, och 2030 ska alla bilar som säljs vara helt elektriska. Mikael Wickelgren, bilforskare och docent i företagsekonomi vid Högskolan i Skövde, kallar det "tuffa mål".
– Volvo har, i likhet med flera andra biltillverkare, måttligt med helt elektriska fordon att erbjuda kunderna. De har mer olika varianter på hybriddrivna bilar, säger han.
– Det kan vara så kallade mildhybrider, där det är en ganska liten elmotor och ett litet batteri, eller ett större batteri och en kraftigare elmotor. Men så länge man har en hybrid behöver man inte ändra så mycket i affärsidén.
Skicka signal
Mikael Wickelgren tror att målen om elektrifiering snarare är ett sätt att skicka en signal internt för att markera för bolagets anställda att omställningen behöver gå snabbare än den gör idag.
– Volvo är inte i någon slags framkant, men det är inte heller någon av deras argaste konkurrenter, som till exempel BMW. De har majoriteten av sin affär kvar i förbränningstekniken, och de behöver växla över, säger han.
Aktien steg i den inledande handeln på Stockholmsbörsen, upp med 0,8 procent – men vände sedan ner. Vid börsens stängning hade aktien backat 1 procent.