Forssell har i veckan diskuterat korankrisen och Sveriges ståndpunkt i frågan med muslimska ledare under FN:s generalförsamling i New York.
– När man läser sommarens rubriker så kan man lätt få bilden av att Sverigebilden är väldigt negativ. Så är det alltså inte, säger han och fortsätter:
– Det är inte minst tack vare våra världsledande svenska företag. I många av de här länderna har de här företagen verkat i flera decennier. Vissa företag har varit i många av de här länderna mer än 100 år.
Faran inte över
I augusti fördömde den islamiska samarbetsorganisationen OIC, där 57 muslimska länder ingår, koranbränningarna i Sverige och uppmanade medlemmarna att överväga sanktioner mot danska och svenska intressen. Sanktionerna blev aldrig verklighet, vilket Forssell tror är ett resultat av det diplomatiska arbetet.
Sveriges förklarande inställning har enligt Forssell gett resultat – men framhåller att han inte vill säga att faran är över.
– Vi får en bekräftelse på att vi med många av de här länderna har väldigt upparbetade och goda relationer.
Behöver vårda varumärket
Men en del svenska företag berörs ändå av krisen, medger Forssell.
– En del av dem bekräftar att de möter många frågor i de här länderna. Och att de ser en effekt av det, och i försäljning. Många andra företag har inte gjort det.
Forssell konstaterar att varumärket Sverige behöver vårdas och att ett strategiskt arbete behövs.
– Sverigebilden handlar inte längre bara om hur vi blir bemötta utomlands. I dag får det också en påverkan rakt ner på företagens resultaträkningar.