Totalt ger lanseringen 823 nya jobb, skriver Ikea i ett pressmeddelande. Ett andra varuhus planeras att öppna i landet framöver, även det i Santiago.
Franchisetagare är Falabella, en väletablerad detaljhandelsaktör i Sydamerika.
"Falabella har stor erfarenhet av att utveckla och framgångsrikt driva detaljhandelsföretag, och tillsammans är vi fast beslutna att göra Ikea älskat av kunderna och samhället i stort", säger Maria Johansson på Inter Ikea Systems BV som äger de immateriella rättigheterna för Ikea-konceptet.
Introduktionen av Ikea på kontinenten har föregåtts av en lång tid av förberedelser, enligt företaget.
Ikea har för närvarande cirka 470 varuhus på 65 marknader och vill fortsätta expandera. Hållbarhet uppges vara en viktig del av expansionsstrategin, och Ikea satsar bland annat på att sälja luftreningsprodukter, vattenbesparande filter och sorteringssystem till chilenarna.
2023 planeras ett varuhus att öppna i Bogotá, Colombia.
Ikea pausade i mars sin verksamhet i Ryssland, till följd av kriget i Ukraina. Ryssland var en av företagets största marknader.