Minskningen är i nivå med föregående månad och innebär en fortsättning på en trend som synts hela året. Under sommarmånaderna har särskilt e-handeln från utlandet minskat kraftigt – med 60 procent jämfört med i fjol.
"Det har, allt annat lika, bidragit till att hålla uppe den inhemska konsumtionen bland annat inom den svenska e-handeln", säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.
Trots fokus på svenskt, och trots ökade priser, minskade omsättningen på e-handeln från svenska aktörer med 11 procent i augusti. En utveckling som enligt Svensk Handel till stor del förklaras av hushållens försvagade köpkraft och ekonomiska oro.
Andelen av befolkningen som e-handlade ökade från 64 till 68 procent i augusti jämfört med juli, men det genomsnittliga köpbeloppet minskade.
"Vi ser nu också en tydlig branscheffekt som drar ner de genomsnittliga köpbeloppen, när e-handlandet i kapitaltunga delbranscher som hemelektronik, möbler/inredning och byggvaror minskar", säger Johan Davidson.
Sedan januari har omsättningen på e-handen minskat med 13 procent från enbart svenska företag jämfört med i fjol, och med 16 procent totalt.