Totalt backade handeln på nätet med fem procent mellan juli och och september i förhållande till samma period i fjol, visar Postnords e-barometer.
"Den minskade nätförsäljningen ska ses i perspektiv till den enorma tillväxt som skedde under pandemin. Det vi ser nu är snarare en stabilisering av e-handeln än en negativ utveckling. Faktum är att e-handelstillväxten just nu ligger över sin historiska trendkurva trots nedgången efter pandemin", säger Mathias Krümmel, vd, PostNord Sverige i ett pressmeddelande.
Vikande trend
Siffrorna som bygger på information från detaljhandelsföretag samt konsumentundersökningar som genomförts med hjälp av Kantars webbpanel, går i linje med det vikande resultat som gått att skönja för e-handen under hela 2022.
Trenden syns även i Postnords prognos för den nätbaserade julhandeln, som för första gången ser ut att minska jämfört med föregående år. Prognosen ger dock vid handen att totalsiffran kommer att landa över de 8,4 miljarder kronor som spenderades på nätköp 2019, alltså året före pandemin.
Andelen konsumenter som uppger att de ska handla via internet backar också, från 63 till 61 procent. Vidare ska de minska sin budget för julklappar med drygt 100 kronor till i snitt 2 380 kronor per person.
Mest i Europa
Vid en internationell utblick står det dock klart att svenskarna är de som handlar mest på nätet i hela Europa.
Enligt en ny undersökning från Paypal gör konsumenter i Sverige i snitt 4,1 digitala köp i veckan och spenderar 4 815 kronor per person varje månad i e-handel om man tittar på alla typer av betalningar som görs via nätet.
Undersökningen är ett resultat av svar från drygt 15 000 personer i tolv europeiska länder, varav 1 009 i Sverige.