Fortsatt trögt för matförsäljningen

Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 8,7 procent under november 2022, jämfört med samma månad året innan.

Inflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild.

Inflationen påverkar dagligvaruhandeln. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2022-12-15 07:01

Det visar siffror från branschorganisationen Svensk dagligvaruhandels dagligvaruindex.

Ökningen är dock kopplad till inflationen. Priset på matvaror har stigit med drygt 18 procent, vilket gör att den prisjusterade försäljningsutvecklingen i dagligvaruhandeln beräknas ligga på -9,3 procent.

"Inflationen fortsätter att vara drivkraften bakom försäljningstillväxten i dagligvaruhandeln. Den prisjusterade försäljningen är fortsatt kraftigt negativ. Konsumenterna har anpassat sina köpvanor när pengarna i plånboken räcker till mindre.", säger Karin Brynell, vd på Svensk dagligvaruhandel, i ett pressmeddelande.

Jämfört med november 2021 uppgick försäljningsutvecklingen i butik till 9,5 procent. Samtidigt minskade försäljningen i e-handeln med 5,9 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!