Fortsatta utmaningar för Scania

Stark efterfrågan, men stora problem med halvledarbrist och leveranser, och dessutom säljstopp i väntan på ny teknik – Scania har levererat betydligt färre fordon under tredje kvartalet. Problemen kommer att kvarstå även under första halvåret 2022, enligt vd Christian Levin.

Scania ser fortsatta utmaningar. Arkivbild.

Scania ser fortsatta utmaningar. Arkivbild.

Foto: Jonas Ekströmer/TT

Ekonomi2021-10-29 10:42

Scania levererade en tredjedel färre fordon under det tredje kvartalet jämfört med vad företaget borde ha gjort, om det inte rått brist på halvledarchipsen.

– Det är mellan 8 000 och 9 000 färre fordon, men jag vill inte gå in på vad det innebär i pengar, säger vd Christian Levin.

Klart är att halvledarbristen påverkat Scania rejält under kvartalet som gått. Levin beskriver en dramatik med stor efterfrågan, stora investeringar och många nyanställda – men inga halvledare. Dessutom är det problem även med annat, som metaller och gummi.

Halvledarbristen får lösas på olika sätt exempelvis genom att Scania kommer överens med kunderna om att leverera fordon som inte har all intelligent teknik installerad vid leverans, utan att vissa delar får kompletteras i efterhand, som dörrhissar och annat i högerdörren.

Hoppfull vd

Christian Levin tror att det kommer att lätta framöver.

– Det ser lite bättre ut under det fjärde kvartalet.

I alla fall är det vad han hoppas på, men problemen kommer att kvarstå, även in på nästa år, tror han. Första halvåret, i alla fall.

– Jag pratar regelbundet med cheferna för de här halvledarföretagen, men det är en "perfekt storm". Det var en brand i en fabrik i Japan, och fabrik som frös i USA, och så covid. Det ger långa ledtider.

Men efterfrågan på Scanias fordon är väldigt hög, förklarar han.

– Orderstocken är stor, 100 000 fordon på nio månader. Normalt har vi inte så många under ett helt år.

Säljstopp

Många vill ha både lastbilar och bussar. Fast under det tredje kvartalet föll orderingången. Den blev fyra procent sämre än samma period 2020. Men det beror på att det är en helt ny teknik på ingång, med ny drivlina i fordonen som Scania lanserar snart, förklarar Christian Levin. Scania har sålt ut sina gamla fordon, och kunderna tar sats för att få den nya tekniken, säger han.

– Vi har haft säljstopp under kvartalet.

Dessutom kan de långa ledtiderna på grund av brister och leveransproblem få kunderna att backa.

– Är leveranstiden ett år, då säger kunden "ja, då väntar jag", säger Christian Levin.

Fakta: Scania i siffror

Omsättningen för tredje kvartalet ökade med åtta procent till drygt 32,8 miljarder kronor.

Vinsten före skatt blev 2,9 miljarder kronor, vilket är 30 procent mer än samma tid i fjol.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!