I maj steg priserna på restaurang och logi med 3,3 procent jämfört med månaden före, enligt siffror från SCB.
Enligt Torbjörn Isaksson, analyschef på Nordea, kan den svaga svenska kronan vara en orsak.
Stannar hemma
– Det ligger nära till hands att tänka att det har betydelse. Det ger dubbla effekter. Svenska hushåll stannar hemma i högre utsträckning och det kommer mer turister hit. Det är rea på svenska varor och tjänster, säger han.
Visitas chefsekonom Thomas Jakobsson tror att kroneffekten kommer att synas mer på priserna under sommarmånaderna.
– Det kommer förmodligen att vara bra fart på efterfrågan i sommar, drivet både av svenskar som stannar hemma och av internationella återvändande turister. Men jag tror inte att det är den stora effekten just den här månaden, säger han.
Beyoncé och Depeche Mode
Han beskriver maj som den bästa månaden på länge för besöksnäringen. Stora evenemang som konserter av Beyoncé och Depeche Mode har lockat folk.
– Det syns på beläggningen på hotellen. Det går inte att höja priserna om ingen köper, säger han.
Therese Larsson, makroekonom på Danske Bank, är inne på samma spår.
– Det är alltid svårt att säga exakt vad som drivit upp priserna. Men Beyoncé hade en väldigt stor konsert i Sverige, samtidigt steg konsertpriser och hotellpriser väldigt mycket i maj, medan sportevenemang inte alls drog iväg, säger hon.
Dyrt för restauranger
Att enskilda evenemang kan påverka visar, enligt Therese Larsson, vilket litet land Sverige är.
– Ibland händer något som gör att det blir konstigheter i inflationen. Därför ska man vara försiktig med att övertolka en enstaka månad, säger hon.
Thomas Jakobsson tror att ytterligare en förklaring till att priserna har stigit är att arbetsgivaravgiften för unga mellan 19 och 23 år höjdes den 1 april.
– Det innebär mycket ökade kostnader framförallt för restaurangerna, och driver på inflationen. Med tanke på det är jag snarare förvånad över att priserna inte har stigit mer, säger han.