Är framgångssagan Tesla över? Den senaste tidens utveckling väcker i alla fall stora frågetecken. Inför delårsrapporten som släpps den 23 april är aktien ned omkring 41 procent i år.
Dagens aktiekurs på 147 dollar kan också jämföras med den absoluta toppen i november 2021 när aktien kostade 407 dollar.
Investerare har haft flera anledningar att tveka kring företaget den senaste tiden. Tidigare i april meddelade företaget för första gången sedan pandemin en försäljningsnedgång. I veckan kom det också ut uppgifter om massuppsägningar på omkring 14 000 medarbetare.
Minskad efterfrågan
Arbetstidsförkortningar vid fabriken i Shanghai som resultat av minskad efterfrågan, är en annan dålig nyhet under våren. Just Kina – världens största fordonsmarknad – är en stor utmaning för Musk och Tesla. Under senare tid har en uppsjö kinesiska elbilstillverkare utmanat på marknaden med lägre priser.
Samtidigt går hela elbilsbranschen igenom ett stålbad när konsumenter väljer bort de betydligt dyrare elbilarna till förmån för andra alternativ.
På europeisk nivå har andelen nya elbilar som säljs minskat från 14,2 procent till 12 procent av det totala antalet bilar, vilket till stor del hänger ihop med ett beslut i Tyskland – Europas största fordonsmarknad – att stoppa bonusar i anslutning till köp.
Även i Sverige har elbilsmarknaden mött rejäla hinder. I mars var var tredje registrerad bil en elbil och Mattias Bergman, vd på Mobility Sweden, konstaterar att "tillväxtkurvan är flackare än den behöver vara för att klara våra klimatmål".
Stigande kostnader
Men det är inte bara kostnaderna för elbilar som får konsumenter att tveka, infrastrukturen och laddmöjligheter är en stor utmaning. Mer än hälften av alla laddstationer i EU finns samlade i blott två medlemsländer, Tyskland och Nederländerna.
En resultatmiss av Tesla på tisdag skulle därmed kunna lägga ytterligare sordin på hela elbilsbranschen.