Verkstadskoncernen Sandvik är först ut bland börsjättarna att redovisa tredje kvartalet. Vinsten före skatt steg med drygt en halv miljard till över 4,5 miljarder kronor, vilket var något bättre än aktieanalytikerna hade räknat med, och aktiekursen steg.
Orderingången lyfte ordentligt, framför allt från den heta gruvindustrin där beställningarna var rekordstora. Men intäkterna hänger inte med i samma fart, vilket beror på fortsatta problem i kedjan av leveranser. Efterfrågan är helt enkelt större än vad Sandvik klarar av. Det är fortfarande brist på halvledarkomponenter och fraktmarknaden sviktar. Det blir både dyrare och med förseningar som följd, enligt Stefan Widing.
Notan skickas vidare
Det är svårt att sia om hur länge problemen består, men han ser framför sig att både fraktmarknadens utmaningar och bristen på komponenter består åtminstone in i första halvåret nästa år.
Ovanpå det stiger råvarukostnaderna rejält, men Sandvik lyckas skicka notan vidare till kunderna, enligt Stefan Widing.
– Så mycket vi som vi bara kan, säger han och nämner ett flertal prishöjningar under året på koncernens produkter som kunderna hackat i sig.
Fordon tappar lite fart
Alla känner till läget, och än så länge accepterar kunderna de högre priserna, enligt Sandvikchefen.
Han beskriver efterfrågan på koncernens produkter som fortsatt stark. Fordonsmarknaden har dock tappat lite av tempot som fanns där tidigare i år, vilket hänger ihop med brist på insatsvaror och även med de många produktionsstoppen som flera fordonstillverkare rapporterat om.