Fönstret för att få varor tillverkade i Asien på plats till julhandeln i Europa och USA är i princip stängt. Fraktpriserna är fortfarande betydligt högre än samma period förra året, men de har börjat gå ned.
De något lägre priserna är en säsongsrörelse, enligt Johan Woxenius, professor i transportekonomi vid Göteborgs universitet.
– Högsäsongen är tidig höst eftersom vi konsumerar fler varor kring halloween, Black Friday och jul, säger han.
Ett kort andrum
Jacob Minnhagen, affärsutvecklare på Göteborgs hamn, bekräftar att det mesta av godset som ska till julhandeln nu är på plats i lager och butiker – eller på väg.
– Det gör att man får en viss lättnad i de globala kedjorna, säger han.
Han beskriver det som ett kort andrum inför nästa transportpuckel, inför det kinesiska nyåret – som infaller i samband med fullmånen den 1 februari 2022, när Tigerns år inleds. Och mycket kan fortfarande gå snett i det hårt pressade globala transportsystemet, enligt Minnhagen.
Han pekar särskilt ut nya pandeminedstängningar och elförsörjningsproblem i Kina som riskfaktorer. Men hela logistikkedjan präglas av problem som chaufförs- och allmän personalbrist, containerbrist, lagerbrist och försenade fartyg.
– Nu försöker man beta av all den eftersläpande lasten, som står på massa ställen – man försöker få ordning på det. Men sedan är det januari och så har du det kinesiska nyåret och i Europa har du en ökad smittspridning och mer restriktioner, säger Minnhagen.
– Det finns ingen som tror att priserna på frakt ska gå ned till nivåerna vi hade innan covid-19 på ganska lång tid framöver. Efterfrågan är hög och det är fortfarande begränsningar i kapacitet, personal och hög belastning i systemet, tillägger han.
Den logistiska mardrömmen
I början av pandemin, när Kina stängde ner i samband med det kinesiska nyåret, sändes chockvågor i hela den globala handeln. Fartyg hamnade i långa köer på redden utanför hamnar i väntan på att lossa eller lasta gods.
Denna obalans spred sig och förstärktes i takt med att efterfrågan i den globala återhämtningen tagit fart.
Fraktpriserna steg kraftigt under högsäsongen hösten 2020, men sjönk inte efter det, utan lade sig på en ny hög platå. Och våren 2021 – efter larmen om global containerbrist – stack priserna iväg spikrakt uppåt i en prisrörelse som i princip har fortsatt uppåt ända tills de gångna veckorna marginella nedgång.
Bättre framåt vårkanten
Ovanligt stor efterfrågan på konsumtionsvaror, särskilt i USA, i kombination med stora hamnnedstängningar är huvudorsaken till utvecklingen, enligt Woxenius.
– Det är klart, lättar det lite nu skulle man kanske få möjlighet att få resurserna på rätt ställe. Det finns många containrar som befinner sig på fel ställe och de binder upp lastbilar och lagerutrymme, säger Woxenius.
– Är det som ett vanligt år att vi konsumerar mycket fram till jul och att det sedan lättar trycket på transportsystemen kan vi få ett bättre fungerande system framåt vårkanten när man lyckats sortera ut en del, tillägger han.
Minnhagen på Göteborgs hamn räknar med att flaskhalsarna kan hålla i sig så länge Kinas pandemistrategi bygger på nedstängningar och smittspridningen i Europa tvingar fram nya restriktioner.
– Den stora frågan är hur utvecklingen blir efter det kinesiska nyåret, säger han.
– Efter det har du ingen jul och inget kinesiskt nyår som stör. Då har man möjlighet att jobba i kapp lite enklare. Dessutom blir det vår och lite varmare, vilket förhoppningsvis gör att smittspridningen inte ökar lika kraftfullt.
Sträcka | Spotpris, frakt (dollar) | Prisökning årstakt (procent) |
Kompositindex | 9 186 | 224 |
Shanghai–Rotterdam | 13 475 | 375 |
Rotterdam–Shanghai | 1 583 | 36 |
Shanghai–Genua | 12 435 | 274 |
Shanghai–Los Angeles | 10 085 | 150 |
Los Angeles–Shanghai | 1 281 | 147 |
Shanghai–New York | 13 230 | 166 |
New York–Rotterdam | 1 186 | 83 |
Rotterdam–New York | 6 232 | 209 |
Källa: Drewry |