Jämfört med motsvarande månad i fjol ökade försäljningen med 17 procent, samtidigt som antalet besökare steg med 19 procent, till 628 500 personer.
– Det är helt klart den bästa sommaren vi har haft. Det är smått osannolikt eftersom vi har varit igenom två och ett halvt år med pandemi, inflation och alla möjliga kriser. Jag är otroligt glad, säger vd:n Patrik Levin till TT.
"Blev en succé"
Även i juni steg försäljningen med nästan 10 procent.
Varuhuset har gynnats av en regnig svensk sommar, inte minst i Ullared som enligt SMHI är den ort som har haft mest regn den senaste tiden. Den rikliga nederbörden har inneburit en jämnare tillströmning av kunder.
Lågprisjättens hotell och restauranger, som tillsammans står för runt 5 procent av varuhusets försäljning, har också fått ett lyft. Enligt Gekås har deras boenden varit nästan fullbelagda i juli medan de totalt nio restaurangerna ökade försäljningen av mat med 36 procent jämfört med föregående år.
– Tittar man på marknadsandelar har vi nog knappat in under sommaren. Man brukar säga att Ullared står för ungefär 1 procent av den svenska detaljhandeln och då kanske vi ligger på 1,1 procent nu. Det låter väldigt lite men det är stora siffror, säger Patrik Levin.
Hoppas på hösten
Sommarens försäljningssiffror noteras efter ett rekordstarkt fjolår, där Gekås nettoomsättning uppgick till drygt 4,5 miljarder. Trots inflation och ett för många kärvare ekonomiskt läge ser Patrik Levin på framtiden med tillförsikt.
– Vi ser fram emot hösten. Vi tror att detaljhandeln totalt sett kommer att sälja mindre i höst men vi hoppas att vi är ett bra alternativ när man har mindre pengar i plånboken.