Mark Zuckerbergs budskap till investerarna efter Metas delårsrapport på onsdagskvällen var att 2023 kommer att bli effektiviseringarnas år.
Fokus ska ligga på att fixa problem i närtid. Några lager med mellanchefer ska skalas bort för att bolaget ska kunna fatta beslut snabbare och Metas ingenjörer ska använda mer AI för att effektivisera arbetet.
– Utöver det blir det fler åtgärder för att förbättra vår produktivitet, vår snabbhet och vår kostnadsstruktur, sade Mark Zuckerberg på en telefonkonferens med investerare, enligt Bloomberg.
Välkommet budskap
För marknaden var det ett välkommet budskap jämfört med de han gett efter tidigare rapporter. Då har det mer handlat om bolagets satsning på Metaverse.
Meta har plöjt ner miljarder i projektet, där eventuell lönsamhet ligger långt fram i tiden. Något som många investerare sett med tveksamhet på.
Aktien tar ett glädjeskutt när börserna i New York öppnar på torsdagen, och stiger med över 20 procent. Enligt Johan Nilke, teknikförvaltare på Lannebo Fonder, beror marknadens optimism främst på lågt ställda förväntningar.
– Just nu har vi ett positivt sentiment i marknaden. Det innebär att marknaden lättare tolkar saker positivt eftersom börsen har gått upp sedan årsskiftet och oron för recession och räntehöjningar har minskat, säger han.
Rasade under 2022
Att förväntningarna var lågt ställda på Meta beror också på att konkurrenten Snap dagen innan hade redovisat ett resultat som var sämre än väntat. Även om också Metas försäljning backade det fjärde kvartalet, till 32,2 miljarder dollar, så hade analytikerna förväntat sig att det skulle gå ännu sämre.
Annars var 2022 inte Metas år. Liksom för många techbolag gick aktien uselt, ned 64 procent under året. Den för bolaget så viktiga annonsmarknaden har vikt ner i takt med konjunkturen och bolaget har sagt upp 11 000 personer.
Samtidigt utmanas bolaget allt mer av bland annat Tiktok som lockar en yngre publik. Enligt Johan Nilke har Mark Zuckerberg fortfarande några spakar han kan dra i.
– Han kan försöka påverka antalet användare, hur länge de stannar på plattformen, hur många annonser de ser och vad annonserna kostar, säger han.
Det gör aktiemarknaden nöjd
Enligt Nilke har antalet annonser som visas på Metas tjänster ökat med 23 procent under perioden, samtidigt som priset har sänkts med 22 procent.
– Mark Zuckerberg har försökt göra det mesta han kan på intäktssidan, men samtidigt växer bolaget inte på omsättningssidan. Då har han i stället fokuserat på det som glädjer aktiemarknaden, och det är att minska kostnaderna, säger han.
Hittills har 2023 börjat bättre för bolaget, aktien har stigit med 27 procent sedan årsskiftet och därmed hämtat hem en del av raset. Om onsdagens rusning i efterhandeln står sig så kommer aktien alltså att ha repat sig ytterligare.
Tillväxt efterfrågas
Nu väntar alltså effektiviseringar och fler nedskärningar på personalsidan skulle inte vara någon större överraskning.
Men enligt Johan Nilke är den viktiga frågan framåt inte hur mycket Meta kan spara utan hur bolaget ska fortsätta att växa.
– För att hålla uppe värderingen på den här typen av bolag så måste du ha tillväxt, annars ändrar det hela profilen på bolaget. Frågan för Meta blir vad som är tillväxtdrivande framåt, säger han.