Samtidigt varslas om övertids-, nyanställnings- och inhyrningsblockad i Hallands hamnar.
Hamnarbetarförbundet kräver att en social fond inrättas, med syfte att stötta de arbetsgivare som väljer att rehabilitera behovsanställda efter längre tids sjukdom eller skada.
"Att Hamnarbetarförbundet (HF) varslar i ett läge då i princip hela arbetsmarknaden är överens om nya avtal gynnar ingen. Tvärtom sänker det konkurrenskraften och då inte bara för hamnarna utan för hela industrin. Detta sker dessutom i ett ekonomiskt oroligt läge" skriver Johan Grauers, förhandlingschef hos Sveriges Hamnar i ett mejl till TT.
Medlare
Han skriver att medlare varit inkopplade, men att Hamnarbetarförbundet inte velat ta deras bud.
"Det här varslet riskerar den svenska modellen för kollektivavtal, som både fack och arbetsgivare står bakom. Det är djupt olyckligt och mycket problematiskt" skriver Johan Grauers.
Men Hamnarbetarförbundet tycker att frågorna är så viktiga att de väljer att ta strid.
– Vi har två frågor som rör behovsanställdas trygghet. Dels förstärkt rehabilitering, dels att säkra facklig likabehandling, säger Eric Helgesson, vice förbundsordförande i Hamnarbetarförbundet.
Flera hundra behovsanställda
Han förklarar att det finns flera hundra behovsanställda i hamnarna, som kan jobba hur länge som helst utan att få fast anställning. För dem har arbetsgivare inte något rehabiliteringsansvar, och Hamnarbetarförbundet vill därför att en fond inrättas som arbetsgivare kan söka pengar till rehabilitering från.
– Försäkringssystemet fungerar dåligt för dem. Många blir utan sjukpenning. Vi vill få till bättre möjligheter för dem.
Han berättar att facket drivit frågan i många år, men att arbetsgivarna inte gått med på kravet.
– Nu hade vi en medlemsomröstning med tydligt utfall, vi ska ta till stridsåtgärder.
Stora hamnar
Roro-terminalen i Göteborgs hamn är en av de största hamnarna i landet, och Helsingborgs hamn är näst störst. Eric Helgesson bekräftar att strejken kan få mycket stor inverkan på både export och import till och från Sverige.
– Vi anser att det är den enda vägen.
Om inte parterna kommer överens kan det bli fråga om ytterligare varsel, enligt Hamnarbetarförbundet.