"E-handeln kan knappast hålla samma tillväxttakt som under pandemins första år men den digitala omställningen kommer tveklöst att fortsätta. Vi ser hur många äldre har omfamnat e-handeln under pandemin och de kommer fortsätta att klicka hem varor", säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel, i ett pressmeddelande.
Den så kallade framtidsindikatorn i Svensk Handels Handelsbarometer för augusti ökar med 2,5 enheter till 111,4 för e-handeln, jämfört med föregående månad.
I butikshandeln är det inte lika muntert, här faller framtidstron med 1,5 enheter till 106,4. Men nivån ligger ändå mer än 20 enheter högre än samma period i fjol och om inte pandemin börjar skena så ser framtiden ändå ljus ut.
"Om hela befolkningen vaccinerar sig och vi kan bromsa smittspridningen kommer butikshandeln att gå en stark höst till mötes", säger Karin Johansson.
Framtidsindikatorn är ett mått på handlarnas tro på de kommande tre månadernas försäljning, anställningsvilja och lönsamhet.