Handlarnas framtidstro minskar

Kriget i Ukraina och världsläget gör att handlarna ser dystrare på framtiden, enligt HUI, som presenterar sin handelsbarometer för mars. Från en återhämtning efter pandemin under senaste månaderna sjunker nu shoppingviljan.

Shoppingen är inte på topp när världen är som nu, och handlarna ser allt dystrare på framtiden. Arkivbild.

Shoppingen är inte på topp när världen är som nu, och handlarna ser allt dystrare på framtiden. Arkivbild.

Foto: Christine Olsson/TT

Ekonomi2022-03-22 08:08

Barometerns indikatorvärde sjunker under 100, som är den neutrala nivån. För mars ligger den på 92,1 för partihandeln som påverkas mest. Även den fysiska butikshandeln påverkas negativt, även om det är den del som berörs minst. Indikatorn ligger på 95,1, vilket tyder på en negativ framtidstro hos handlarna.

"Följdeffekterna av kriget i Ukraina tillför ny osäkerhet inom partihandeln. Efter drygt ett år med skyhöga fraktkostnader och leveransförseningar samt prishöjningar på diesel och bensin, kommer nu ytterligare problem inom leverantörskedjan, vilket hämmar framtidstron", skriver Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel i ett pressmeddelande.

E-handeln är dock något mer optimistisk. Indikatorn ligger alldeles över 100-strecket, men ändå är detta en tydlig minskning jämfört med månaderna innan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!