Priser som rusar världen över får konsumenter att hålla allt hårdare i plånboken. Det gäller dock inte köpare av lyxprodukter hos de största modehusen. De greppar i stället efter handväskan i butiken, den som kan kosta 7 400 euro, motsvarande cirka 80 000 kronor.
Franska modeföretaget Hermès nya delårssiffror är ännu ett tecken på en bransch som är relativt opåverkad av det världsekonomiska läget. Företagets intäkter rusade med 24 procent exklusive valutaeffekter under kvartalet, och bolaget uppgav att man inte ser några tecken på en avmattning, rapporterar nyhetsbyrån Bloomberg. När andra sektorer pratar om varsel och nedskärningar ska i stället Hermès anställa ytterligare 800 medarbetare.
Inflationsläget gör att man nu planerar en prishöjning på 5–10 procent nästa år, det skulle i så fall betyda att en av företagets mest exklusiva produkter, en så kallad Birkinväska skulle kunna kosta omkring 8 000 euro.
Extremt exklusiv
Birkin-väskan som fått sitt namn efter den brittiska skådespelerskan Jane Birkin lanserades redan på 80-talet och anses numera vara en av de mest exklusiva accessoarerna på marknaden. Förra månaden såldes också en Birkin-väska på auktion för 352 800 euro – det högsta auktionspriset någonsin för en handväska.
Det är dock inte bara Hermès som går tvärtemot den dystra ekonomiska utvecklingen. Nyligen släpppte lyxmärkeskoncernen LVMH med varumärken som Louis Vuitton och Marc Jacobs sin rapport. Företagets finansdirektör Jean-Jacques Guiony påpekade då att branschen styrs av helt andra premisser än den globala ekonomin.
– Vi säljer till väldigt förmögna konsumenter och deras situation behöver inte nödvändigtvis hänga ihop med övrig ekonomi, sade Guiony.
Stark turism
Europeiska modehus har dessutom kunnat dra nytta av den starka dollarn gentemot euron vilket får extremt förmögna amerikaner att resa till Europa på shoppingresor, och ta in på till exempel LVMH:s hotell Cheval Blanc i Paris vars rumsnota kan gå på drygt en halv miljon kronor per natt.
– Efter covid-pandemin har det funnits en revansch för shoppingsektorn där konsumenter intalar sig själva, "jag är dödlig och livet är kort. Jag kan lika gärna njuta av nuet för jag vet inte vad som sker i morgon", säger Gachoucha Kretz, professor vid handelshögskolan HEC i Paris, till Bloomberg.