Flera faktorer har påverkat Hui Researchs val av årets trendjulklapp, som enligt företaget representerar tiden vi lever i. En av dem är skönhetsbranschens stora tillväxt under de senaste åren – till stor del på grund av att lågkonjunkturen gjort att konsumenter sparat in på framför allt dyrare konsumtion.
Under det första halvåret i år växte skönhetsbranschen med hela 17 procent, medan sällanköpsvaruhandlen i övrigt stod still, enligt Hui Research.
– Lite av de pengar som man har kunnat spara har man då haft möjlighet att lägga på mindre inköp som sätter guldkant på tillvaron, och där har skönhetsprodukterna kommit in, säger Hernell och fortsätter:
– Det finns till och med en ekonomisk term som kallas "the lipstick effect" som innebär att skönhetsbranschen ofta utvecklas väl även i lågkonjunktur.
Enligt Hernell rör sig dessutom mode- och kosmetikbranschen bort från det typiskt manliga och kvinnliga till mer genusneutrala dofter med fokus på att förstärka det individuella uttrycket. Branschen växer också till följd av att den attraherar nya målgrupper.
Hon framhåller att det numera finns många uppstickare som utmanar de traditionella parfymhusen – såväl med ett mer genusneutralt sortiment som med nya affärsmodeller och tjänster.