Återigen förstärks rykten kring Volvo Cars inträde på börsen. Nyhetsbyrån Reuters uppger med hänvisning till flera källor att förhandlingar sker med storbanker och en notering ska bara vara ett par veckor bort.
En eventuell börsåterkomst av den klassiska biltillverkaren – Volvo försvann från börsen när Ford köpte företaget 1999 – skulle innebära en av Europas största noteringar i år. Detta då börsvärdet väntas landa kring 20 miljarder dollar, vilket motsvarar omkring 170 miljarder kronor.
Vilken framgång en sådan börsnotering blir kan delvis hänga samman med vilken andel aktier som faktiskt kommer ut på marknaden, påpekar John Hernander, investeringschef för Nordea fonder.
Traton – ett sorgebarn
En för liten andel kan påverka negativt och riskera att aktien går samma väg som Scaniaägaren Tratons resa på börsen.
– Där är likviditeten för låg och det blivit ett moment 22 där Volkswagen inte vill sälja för att kursen är för låg och kursen stiger inte för att VW inte säljer.
Traton börsnoterades i juni 2019 men har blivit ett sorgebarn där man fortfarande ligger under teckningskursen samtidigt som börsen gått extremt starkt.
– I Tratons fall är det omkring tio procent och det är många, inklusive Volkswagen själva, som tycker aktien är väldigt billig och inte vill sälja. Vi försöker få VW att sälja fler aktier för det leder till högre likviditet, högre intresse och det i sin tur högre kurs, säger Hernander.
Därför blir det av stort intresse hur stor andel aktier som den kinesiska ägaren Geely väljer att notera gällande Volvo Cars. Börsens riktmärke brukar vara 25 procent.
– Man tittar nu vid en eventuell notering vad det skulle betyda för att undvika att gå i samma fälla. Det finns inte någon magisk siffra hur stor likviditet man ska ha men med ett värde på 200 miljarder kronor så bör det i alla betyda en notering på 20 procent. Då får man en tillräckligt stark likviditet, säger John Hernander.
Efter pandemins utbrott har återhämtningen varit bred på börserna världen över, som en effekt av det ökade konsumtionstrycket har dock såväl komponentbrist som logistikproblem nu blivit tydliga konsekvenser. Det senaste kvartalet har flera tunga fordonsaktörer haft en svag utveckling och frågan är därför om tiden är rätt för en notering av Volvo Cars?
– Sektorn har utvecklats svagt i närtid och det är en intressant fråga. Det är dock en utbudsbrist och inte efterfrågebrist. Tittar man på fordonsindustrin har den varit i recession sedan 2018 och sedan har du fått pandemin. Vi räknar med att någon gång under första halvåret 2022 ska de flesta problem vara lösta.
Gamla bilar
Rekordgamla bilparker i USA och Europa samt fortsatt lågt ränteläge är faktorer som talar för bilbranschen, påpekar John Hernander.
– Efterfrågeoron tror jag inte riktigt är befogad, det är snarare utbudsproblem.
Ytterligare en fråga är den kinesiska kopplingen och de regleringshot landets myndigheter nu lyft, först och främst mot tech-sektorn, men i veckan också kring kasinoverksamheten i Macao vilket fick spel- och hotellrelaterade aktier att rasa på Hongkong-börsen. John Hernander ser inte en oro för att investera i ett kinesisktägt företag som något som skulle kunna påverka investeringsklimatet.
– Jag kan förstår oron hos vissa om man tittar på techsektorn. Samtidigt är det skillnad på den och bilindustrin. När det gäller den sistnämnda är konkurrenssituationen annorlunda. Hade man också velat lägga sig och ändra i Volvo Cars så har man också haft gott om tid men inte gjort det.