I samband med att bolaget nu presenterat definitiva siffror för 2022 var frågan i centrum, men norske vd:n Bjørn Gulden kunde inte ge något konkret svar. Det står dock klart att företaget har hamnat i en knivig situation efter att man valde att bryta med den amerikanske musikproducenten och rapparen Ye, bland annat för att han framfört en rad antisemitiska uttalanden på sociala medier.
Adidas sitter därför med ett varulager värt flera miljarder kronor med produkter som nu inte har sålts av och kan då tvingas till nedskrivningar när det enligt bolaget bara är "15–30 procents chans" att produkterna kommer att kunna säljas.
Adidas har dessutom som så många andra företag inom detaljhandeln stora problem som konsekvens av att det ekonomiska klimatet förändrats radikalt för konsumenterna.
Företagets totala varulager, det vill säga osålda produkter, har växt totalt 49 procent jämfört med föregående år och det totala värdet uppgår till 6 miljarder euro. Företagets styrelse föreslår nu en rejäl sänkning av utdelningen till aktieägarna för att spara pengar och dessutom görs en rad förändringar i bolagsstyrelsen. På Frankfurtbörsen backar också aktien ett par procent efter dagens besked.