Svenska Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk i Sveriges största hamnar från nästa torsdag, och arbetsgivarsidan har svarat med lockout.
Strejk- och lockouthotet har vuxit, både fack och arbetsgivare har utökat sina varsel. Samtidigt har arbetsgivarsidan stämt fackförbundet vid Arbetsdomstolen, för att strejkvarslet är ett brott mot fredsplikten.
– Ja, vi har gjort en fredspliktsinvändning, det här är ett försök att frångå kollektivavtalet, säger Markus Dahlsten, vd för arbetsgivaren Transportföretagen och Sveriges hamnar.
Övervåld
Han tycker att strejkvarslet är övervåld, facket har tagit i alldeles för mycket i förhållande till den fråga det gäller. Svenska Hamnarbetarförbundet vill inrätta en social fond för att stötta behovsanställda som blir sjuka eller skadas.
TT: Men kan ni inte tillmötesgå deras krav?
– Nej, vi har stora avtal med Svenska Transportarbetareförbundet som störs då. Det här är ett angrepp på hela kollektivavtalsmodellen.
– Titta vad de är ute efter. De vill tränga undan etablerade fackförbund. Det här är en liten autonom grupp av vänsterfack som angriper kollektivavtalsmodellen, säger Markus Dahlsten.
Martin Berg, ordförande för Svenska Hamnarbetarförbundet, tycker att arbetsgivarens utfall är anmärkningsvärt.
– Vi är helt partipolitiskt obundna. Det här är att håna våra medlemmar, säger Martin Berg.
Han förklarar att det inte finns något att vinna för dem med att sabotera kollektivavtalsmodellen. De vill ha igenom kravet på den sociala fonden.
– Men den svenska kollektivavtalsmodellen är för inbördes beundran. Problemet på svensk arbetsmarknad är att det är parter som förhandlar och inte motparter.
TT: Men det sociala skyddsnätet för behovsanställda, är inte det något för det allmänna att tillgodose genom socialförsäkringssystemet?
– Men det fungerar ju inte. Den som inte jobbar som fast anställd och råkar ut för långvarig sjukdom har inget skydd, arbetsgivaren rehabiliterar inte. Det är fråga om att skydda en utsatt grupp, säger Martin Berg.
Drakoniska effekter
Om strejken verkligen bryter ut nästa vecka kan effekterna bli rent drakoniska, enligt Markus Dahlsten. Västsvenska handelskammarens vd Johan Trouvé håller med.
– Vi har erfarenheter av hamnkonflikter tidigare, säger han, och minns tillbaka till 2019, då Hamnarbetarförbundet strejkade i APM-terminalen i Göteborg.
Då lamslogs både export och import, och effekterna blev enorma för företag i hela landet, som varken fick in varor och komponenter eller kunde skicka iväg gods på export.
– En hamnstrejk drabbar både små och stora företag, säger Johan Trouvé.
Nu pågår medling. Markus Dahlsten berättar att arbetsgivarsidan ska träffa medlarna under fredagen. Martin Berg uppger att deras träff är satt till på måndag.
– Vi hoppas att det löser sig då, säger Martin Berg.
Rättad: I en tidigare version av texten citerades Markus Dahlsten felaktigt.