100 miljoner. Så många paket skickades från e-handlare till privatpersoner i Sverige under årets sex första månader. Det är fem procent fler än samma period förra året, enligt branschorganisationen Transportföretagen. Tolv miljoner av paketen skickades dessutom tillbaka vilket innebar ytterligare transportsträckor, oftast med lätta lastbilar som drivs på diesel.
Nu behövs bättre förutsättningar för fler miljövänliga transporter, menar Transportföretagen.
– Regeringen behöver ge någon typ av kostnadslättnad för de som investerar i den gröna omställningen. Vi vet att transporter med lätta skåpbilar ökar, statligt stöd är en ganska lågt hängande frukt om man vill minska transportutsläpp, säger Tina Thorsell, samhällspolitisk chef på Transportföretagen.
Minskade utsläpp?
Trots att transporterna har ökat de senaste åren så har ändå de klimatpåverkande koldioxidutsläppen minskat. Ökad inblandning av biodrivmedel i bensin och diesel, så kallad reduktionsplikt, är den största förklaringen, enligt Naturvårdsverket. Att nya bilar är mer bränslesnåla och att elbilarna blir fler har också bidragit.
Men från och med årsskiftet kommer reduktionsplikten att sänkas. För diesel, som nästan 90 procent av de lätta lastbilarna drivs på, innebär det en sänkning från 30 procent inblandat biodrivmedel till 6 procent. Det väntas ge stora negativa effekter på utsläppen, säger Anna-Karin Nyström, chef för klimatmålsenheten på Naturvårdsverket.
– Vår bedömning är att vi inte når klimatmålen till 2030 om man behåller reduktionsplikten på de låga nivåerna. Den kraftigt ökade elektrifieringen av fordon är positiv, men vi har 4–5 miljoner bilar som drivs på diesel, och en stor del av dem kommer finnas kvar år 2030. En så stor minskning av biodrivmedel i diesel gör stor skillnad.
Samtidigt är billigare drivmedel bra för svenska företag då det stärker konkurrenskraften, påpekar Thorsell, även om hon tycker att regeringens politik varit onödigt offensiv i frågan om reduktionsplikten.
– Vi tror att det hade räckt att sänka till 15–20 procent, om vi ska nå klimatmålen.
Hemleveranser ökat mest
När det gäller pakettransporter ökar hemleveranserna allra mest, så pass att de nu är mer än hälften av alla paketleveranser till privatpersoner. Leveranser till paketboxar blir också fler, samtidigt som de till utlämningsställen blir färre, enligt statistik från Transportföretagen. Men det är inte nödvändigtvis ett problem utifrån klimatsynpunkt, säger Anna-Karin Nyström.
– Det viktigaste är att transporterna är så effektiva och klimatvänliga som möjligt. Om det är hem till dörren via e-handel eller fysisk butik, det har vi inte räknat på. Det beror på hur man tar sig till butiken, med cykel eller bil, eller om man köper varor online som man sedan returnerar och om de skickas tillbaka med en fossildriven lastbil. Det är många om och men som påverkar vad som blir mest effektivt.
Vill ha frihet
Fler internetköp och ökade hemleveranser tyder på att konsumenten vill ha större frihet, tror Thorsell. Detta eftersom köpare därmed blir mindre beroende av öppettider.
– Vi kan inte ändra konsumenters beteenden, men vi kan se till att transporterna blir så gröna som möjligt, säger hon.