Microsofts rekordköp av Activision Blizzard har skapat ringar på vattnet i spelbranschen.
Enligt Tomas Otterbeck, analyschef på Redeye, har hela sektorn ökat i värde på börsen sedan dess.
– Samma sekund som affären blev offentlig gick alla världens olika spelstudiors aktier upp. Det var inte en effekt som bara försvann, utan de har visat ganska mycket styrka sedan dess, säger han.
Activision Blizzard är, om affären får grönt ljus av amerikanska konkurrensmyndigheter, den hittills största techaffären i USA, enligt CNBC.
Prislappen landade på 68,7 miljarder dollar, motsvarande mer än 600 miljarder svenska kronor.
Tävlar om bästa innehållet
Att Microsoft lägger den typen av pengar på spel visar, enligt Tomas Otterbeck, hur viktigt nisch det har blivit för teknikjätten. Mellan Microsoft och den främsta konkurrenten Sony, råder nu något av ett innehållskrig.
Sony köpte i slutet av januari i sin tur upp spelutvecklaren Bungie som ligger bakom spelsuccéerna Halo och Destiny.
Microsofts tjänst Game Pass, som kan beskrivas som ett slags Netflix fast för spel, har sett användarsiffrorna öka kraftigt de senaste åren. I slutet av januari hade tjänsten 25 miljoner prenumeranter.
– Sony har haft en liknande tjänst och nu är det massa snack om att de ska starta nästan exakt samma typ av tjänst som Microsoft, säger Tomas Otterbeck.
Det är i den kontexten som köpet av Activision Blizzard ska ses. Med bolaget får Microsoft in spel som “World of warcraft” och “Call of Duty”, liksom “Candy Crush” eftersom Activision Blizzard i sin tur äger svenska spelbolaget King.
Nu dammsugs marknaden efter bra innehåll, och även om jättar som Microsoft och Sony främst är ute efter “kronjuveler”, det vill säga välkända spel med många spelare, så finns det en rad nordiska spelstudior som enligt Tomas Otterbeck är intressanta.
"Mest uppenbara"
Ett välkänt bolag som inte kvalar in på listan är Embracer. Enligt Tomas Otterbeck beror det på att grundaren Lars Wingefors tydligt har kommunicerat att han själv vill bygga bolaget i minst tio års tid.
– De är själva inne i en förvärvsresa. Jag har kollat på ett tidsperspektiv på ett par år, och jag tror inte att de kommer bli uppköpta inom den tidsperioden, säger han.
Han lyfter i stället fram följande aktörer:
1. Remedy, Finland och Starbreeze, Sverige
– Det är de två mest uppenbara uppköpskandidaterna i Norden. Remedy har en lång historia av kvalitetsprodukter och är ett av få kvalitetsbolag som inte redan köpts upp av någon större spelare, säger Tomas Otterbeck och fortsätter:
– Starbreezes aktie är nedtryckt och bolagets har lyckats skapa stort engagemang kring sitt spel Payday.
Båda bolagen planerar större spelsläpp nästa år och vill troligtvis inte bli uppköpta innan dess, spår han.
Potentiella köpare tror han är:
Remedy: Epic Games, Take-Two eller någon av jättarna Tencent, Sony, Microsoft
Starbreeze: Digital Bros, Embracer, Valve eller någon av Tencent, Sony, Microsoft
2. EG7, Sverige
– Den mest värdefulla tillgången är Daybreak Games som bolaget köpte upp för ett år sedan. Summan man då betalade, 2,6 miljarder, är densamma som hela bolaget är värderat till i dag. Ett annat börsbolag, Media and Games Invest, köpte nyligen 8 procent av EG7 och strategin kan vara att köpa upp hela bolaget, säger Tomas Otterbeck.
3. Paradox, Sverige
– Alla lite större bolag med bra varumärken är per automatik uppköpskandidater. De större utvecklarna är ofta ute efter lojala spelarcommunityn och Paradox är ett av de bolag som varit absolut duktigast på att knyta till sig följare. Det är deras största styrka, säger Tomas Otterbeck.
4. Thunderful Group, Sverige
– Enligt våra källor har bolaget tidigare uppvaktats av större spelare. Thunderful Group har en rad bolag under sig, vi anser att enbart ett av dem, Thunderful games, rättfärdigar hela bolagets börsvärde. En potentiell köpare skulle därför få alla de andra verksamheterna i gruppen på köpen.