Kronan har tappat stadigt mot euron på sistone. En euro kostar nu 11,58 kronor, den svagaste kursen sedan början av 2009, i finanskrisens efterdyningar.
Det kan därmed bli dyrt för ressugna svenskar i sommar. Trots de dystra ekonomiska utsikterna har bokningarna för juni, juli och augusti ökat med 38 procent jämfört med samma period i fjol, enligt siffror från Tui.
– Svenskarna väljer i hög grad fortfarande klassiska charterdestinationer som Kreta, Cypern, Rhodos, Mallorca och Gran Canaria, säger Dian Martinez Valencia, kommunikationsansvarig hos researrangören.
Sydöstra Europa tilltalar
Men det är inte bara de trygga och traditionella resmålen som lockar svenskar i år, poängterar han.
– De resmål som ökar mest procentuellt den senaste månaden är länder där kronan har ett fördelaktigt utgångsläge, som Albanien, Montenegro, Turkiet och Bulgarien.
– För specifikt Albanien och Montenegro är det från väldigt låga nivåer i jämförelse med stora charterdestinationer. Samtidigt är både Turkiet och Bulgarien några av våra största destinationer. Så det pekar ändå på att det är en trend.
Bokningarna till Albanien har ökat med 116 procent den senaste månaden, medan bokningarna till Montenegro, Turkiet och Bulgarien stigit med 65, 41 och 21 procent.
I sammanhanget är en albansk lek värd 0,11 kronor.
– Svenskarna är modigare i valet av resmål i år jämfört med förra sommaren, med en tydlig trend av att välja prisvärda resmål där du får mer för pengarna, säger Dian Martinez Valencia.
Undantag i euroområdet
Han får medhåll från Tom Friberg, kommunikationschef på Forex.
– Albanien har seglat upp som ett växande resmål, vilket är väldigt spännande.
– Vi rekommenderar fortfarande våra kunder att det går att hitta bra resmål i euroområdet, trots kronkursen – Montenegro är ett populärt alternativ.
Tom Friberg pekar på ett annat populärt resmål, där graden av prisvärdhet kan variera.
– Frankrike är inte så dyrt som man tror. Det finns många prisvärda destinationer där utanför de mest välkända, som kan vara dyrare främst under sommaren, säger han.
"Beyoncé-effekt"
Kronans fall innebär samtidigt att det är prisvärt för utländska turister att semestra i Sverige – ett intresse som nu också ökar, enligt Susanne Andersson, vd på Visit Sweden, som marknadsför Sverige som resedestination.
– Vi märker av en valutaeffekt i resemönstren hos utländska besökare på de flesta av våra fokusmarknader, såväl i närområdet som längre bort. Till exempel USA, där märkte vi av en Beyoncé-effekt i samband med hennes konserter här och många amerikaner reste hit, säger hon.
En dollar är i dagsläget värd 10,82 kronor.
Positivt för svensk besöksnäring
Även besökare från Nederländerna, Tyskland och Storbritannien – vars valutor står starka mot kronan – är vanligt förekommande nu, berättar Susanne Andersson.
Visit Sweden lyfter inte explicit fram kronans svaghet i sin marknadsföring, betonar hon.
– Det är aldrig bra när det går dåligt för svensk ekonomi, men för svensk besöksnäring, som har tuffa år bakom sig, är den svaga kronan gynnsam nu.