Högsta domstolens beslut att riva upp aborträtten i USA har dominerat nyhetsbevakningen i landet och skapat enormt stora protester, liksom demonstrationer, både för och emot i frågan.
Från företagshåll har man i flera fall valt att agera och utmana domen. Stora arbetsgivare som Amazon, Apple och Disney har meddelat att de ska kompensera anställda som måste resa till en annan delstat för att kunna utföra en abort.
Ska bistå anställda
I H&M:s fall handlar det om att bolaget efter förra fredagens beslut lanserar ett stödprogram för sina tusentals anställda i landet.
– Vi som företag står för jämställdhet och tittar vi på våra anställda i USA så är ungefär 70 procent kvinnor. Det här påverkar dem, säger Helena Helmersson och utvecklar hur det praktiskt fungerar:
– Om någon av våra anställda behöver hjälp i en annan delstat så kan hon få finansiellt stöd, till exempel när det gäller resor. Det är helt enkelt ett sätt för oss att kunna driva frågan om jämställdhet och allas lika värde.
TT: Hur tänker du själv personligen i frågan?
– Det är viktigt att vi kan ta hand om våra medarbetare och åter igen att vi är en positiv kraft och driver en positiv förändring där vi verkar. Vi har fått en positiv feedback och jag var naturligtvis i kontakt med ledningen i USA när beslutet togs.
Abortfrågan är dock inte unik för USA utan återfinns bland annat i Latinamerika, ett område som H&M nu väljer att expandera kraftigt i med bland annat öppnandet av fysiska butiker.
TT: Ser du möjligheter till att driva liknande program på andra marknader?
– Vi får göra en bedömning på varje marknad, hur vi är en positiv kraft i alla länder där vi verkar.
Trumfade över förväntningarna
Beskedet kommer samtidigt som H&M släpper delårssiffror för perioden 1 mars–31 maj. Medan en rad företag, framförallt inom e-handeln, vittnat om allt tuffare ekonomiska förutsättningar, kan H&M för andra kvartalet i rad trumfa över marknadens förväntningar.
Vinsten före skatt skrevs till 4,78 miljarder kronor medan nettoomsättningen som tidigare kommunicerats, ökade med 17 procent jämfört med samma period 2021. Den inför rapporten hårt pressade aktien tar ett glädjeskutt och är vid lunchtid upp 5,7 procent på Stockholmsbörsen.
Gamla orosmoln ligger dock fortfarande över H&M-himmelen. Bojkotten i Kina, kopplad till bolagets ställningstagande kring den uiguriska minoritetsbefolkningen, gör att man till exempel är fortsatt utestängd från shoppingsajten Tmall, uppger Helena Helmersson.
Kriget i Ukraina har samtidigt gjort att man stängt ned hela sin verksamhet i Ryssland, en av bolagets tio största marknader före kriget. Medan en rad internationella bolag meddelat att man lämnar den ryska marknaden för gott har H&M dock inte tagit något beslut ännu.
Enligt Helena Helmersson "tittar man aktivt över olika alternativ".
– Vi har ingen exakt summa som vi kan kommunicera i nuläget, säger hon på frågan om vilka nedskrivningar som skulle kunna bli aktuella för H&M.
– Det är klart att vi måste ta ett beslut men vi återkommer i frågan. Oavsett beslut så vill vi göra det ansvarsfullt, främst mot alla våra anställda.
Nyckeltal | Perioden 2021 | Perioden 2022 |
Omsättning | 54 504 | 46 509 |
Rörelseresultat | 4 988 | 3 852 |
Vinst före skatt | 4 782 | 3 593 |
* Alla siffror i miljoner kronor.