H&M missar målet

Klädkedjan H&M:s försäljning ökade mindre än väntat under de tre månader som avslutades i augusti. Jämfört med i fjol var ökningen 9 procent till 55,6 miljarder kronor. På Stockholmsbörsen straffas aktien med en nedgång på drygt två procent.

Pandemin fortsätter ställa till det för H&M. Arkivbild

Pandemin fortsätter ställa till det för H&M. Arkivbild

Foto: Robin Haldert/TT

Ekonomi2021-09-15 08:23

Ökningen kan ställas mot en snittprognos på 14 procent i försäljningsökning enligt marknadsdataföretaget Refinitiv.

I lokala valutor nådde H&M:s försäljning upp till 14 procent.

Enligt H&M fortsätter fullprisförsäljningen att öka samtidigt som man uppger att kostnadskontrollen är god.

Men pandemin präglar fortfarande verksamheten.

"Försäljningsutvecklingen har fortsatt påverkats av den pågående pandemin med stora skillnader mellan marknaderna. Nedstängningar och restriktioner har fortsatt att dämpa utvecklingen i framförallt Asien", skriver H&M.

Enligt H&M var 180 butiker fortfarande stängda i början av tredje kvartalet, medan öppna butiker haft restriktioner för öppettider, antal kunder och butiksytor.

"Vid kvartalets utgång hade de flesta marknaderna i H&M-gruppen fortfarande kundtrafiksbegränsande restriktioner och cirka 100 butiker var tillfälligt stängda", skriver H&M.

H&M planerar att redovisa en fullständig delårsrapport för tredje kvartalet den 30 september.

Aktien backar inte helt oväntat, dock har H&M:s aktie varit pressad de senaste månaderna och till exempel backat drygt 16 procent det senaste kvartalet. I den inledande handeln på Stockholmsbörsen sjunker den 2,2 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!