H&M redovisar ett rejält försäljningslyft under andra kvartalet i år, jämfört med motsvarande period 2020 – upp 75 procent i lokala valutor. Omräknat till kronor var omsättningen under perioden mars till maj 46,5 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 28,7 miljarder kronor andra kvartalet 2020.
Men en besvikelse märks i börsreaktionen. Enligt en sammanställning från Reuters hade analytiker i genomsnitt räknat med en omsättning på 47,49 miljarder kronor. H&M-aktien backade 2,9 procent.
– Det är ingen stor dramatik, men den är sämst bland de stora bolagen i dag, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg på SEB.
Restriktioner påverkar
Pandemin fortsatte att påverka bolaget under andra kvartalet som inleddes med 1 300 stängda butiker och med öppna butiker som fortsatt var påverkade av restriktioner gällande bland annat öppettider. Under andra kvartalet når siffrorna fortfarande inte 2019 års nivå.
– Självklart med så många stängda butiker och de kraftiga restriktioner på kundtrafiken som fortfarande är i många länder så var det omöjligt att komma upp i 2019 års volymer, säger Nils Vinge, chef för investerarrelationer på H&M till TT.
Men vaccinationer och att fler länder successivt öppnar upp bidrar till att återhämtningen tuffar på. Under inledningen av tredje kvartalet, den 1–13 juni, ökade försäljningen i lokala valutor med 35 procent och ligger 2 procent över nivån under motsvarande period 2019. Det trots att fler butiker är stängda nu än i slutet av maj (180 stycken) och restriktioner ligger kvar.
– Det är en milstolpe på sätt och vis, för första veckorna i juni är vi tillbaks på plus två procent jämfört med 2019, säger Nils Vinge.
Sämre än konkurrenten
Dock når H&M inte samma nivåer som den spanska konkurrenten Inditex med klädkedjan Zara, enligt vilket Esbjörn Lundevall bidrar till marknadens besvikelse.
– Det är en lite sämre start på juni än vad Inditex häromdagen rapporterade för maj–juni. Det är 2 procents tillväxt jämfört med 2019 mot 5 procent som Inditex hade.
Analytikerna hade inte heller räknat med att den svenska kronans förstärkning skulle påverka siffrorna så mycket som den gjorde. Försäljningen i lokala valutor var exakt som väntat, enligt Lundevall, men omräknat till kronor något sämre.
– De hade kunnat rädda upp en medioker siffra med fler detaljer om några geografier som kommit längre. Men man får ingen sådan upplyftande nyhet, säger Esbjörn Lundevall.
H&M ger i dag ingen siffra för tillväxten i onlinehandeln, det får vänta till kvartalsrapporten som läggs fram den 1 juli. Men koncernen ser en fortsatt positiv utveckling.
– Vi konstaterar att den fortsätter att utvecklas starkt även när butikerna återöppnar, säger Nils Vinge.