Klädjätten har på sedvanligt vis presenterat försäljningssiffror inför delårsrapporten som släpps i slutet av september.
57,5 miljarder kronor innebar en nedgång på 4 procent i lokala valutor jämfört med samma period och föregående år, dessutom drygt en procent under analytikernas prognos.
"Det tredje kvartalet började svagt i likhet med branschen på många av bolagets stora marknader. Försäljningen förbättrades sekventiellt under kvartalet och höstkollektionerna har startat bättre än föregående år", skriver bolaget i en kommentar.
Fallit kraftigt
TT har varit i kontakt med företaget som inte vill ge några ytterligare kommentarer utöver pressmeddelandet. Klart är dock att de senaste månaderna har företagets aktie varit under stor press och handlas nu lägre än vid pandemins utbrott våren 2020 efter ett kursfall på nästan 40 procent i år. Aktien föll 4,7 procent under torsdagen.
– Det är svårt att dra några långtdragna konklusioner men vi tolkar den här kommentaren ändå som att det är tillväxt i höstkollektionen. Det har ju varit extrema kursreaktioner och aktien har haft en tråkig utveckling egentligen ända sedan pandemin, så det är väl lite av en lättnadens suck att det inte var sämre, säger Esbjörn Lundevall, aktiestrateg hos SEB.
Kraftigt ökad inflation gör att många konsumtionsbolag, inklusive H&M, tagit stryk på aktiemarknaden utifrån farhågor om att konsumenterna nu aktivt kommer att få välja bort bland annat klädinköp.
Esbjörn Lundevall lyfter att flera cykliska konsumentbolag kan vara uppenbara förlorare när till exempel ökade kostnader för energi för hushållen gör att bolagen kan komma i kläm.
— Samtidigt är hela den här sektorn så nedbankad. Det har varit extrema nedgångar med väldigt låga bolagsvärderingar och man kan inte värdera aktier utifrån det sämsta kvartalet och det finns inga existentiella hot över till exempel H&M.
Redovisar kraftig vinst
Tidigare i veckan kom konkurrenten, spanska butikskedjan Zaras ägare, med halvårssiffror som visade på en nettovinst på 1,8 miljarder euro (motsvarande 19,2 miljarder kronor) för årets första sex månader. Det var en 41-procentig ökning jämfört med 2021 och en "historiskt hög" vinst enligt bolaget.
Esbjörn Lundevall påpekar att det kan också vara stora skillnader mellan bolag riktat mot konsumtion. När till exempel friluftsbolaget Thule nyligen vinstvarnade nyligen är deras situation annorlunda gentemot klädföretagen, säger han.
– Kläder är inte en lyxartikel på det viset som cykelhållare till bilen. Det kan man vänta med att köpa medan kläder är lite annorlunda.
– Sedan tror vi att det kan finnas ett litet uppdämt behov av klädinköp. Vi gör bedömningen att i den kategori som H&M ligger i kan man ta en andel från en högre priskategori.