Höga dieselpriser – miljardklipp för staten

Trots skenande bensin- och dieselpriser – svenskarna tankar i samma utstrĂ€ckning som tidigare. Vinnaren Ă€r den svenska staten.

Dyra droppar – svenskar tankar lika mycket Ă€ndĂ„. Arkivbild.

Dyra droppar – svenskar tankar lika mycket Ă€ndĂ„. Arkivbild.

Foto: Pontus Lundahl/TT

Ekonomi2023-01-23 05:00

– Trots priserna sĂ„ har volymerna inte rört sig, sĂ€ger Jessica Alenius, vd pĂ„ Drivkraft Sverige, branschorganisationen som publicerar statistik över drivmedelsförsĂ€ljningen.

Siffrorna till och med oktober 2022 visar pÄ smÄ förÀndringar jÀmfört med samma period Äret före och Àven Ären dessförinnan.

Möjligtvis nĂ„got överraskande med tanke pĂ„ att diesel- och bensinpriserna drog ivĂ€g ordentligt under fjolĂ„ret med toppar för dieseln pĂ„ 28:50 kronor litern och ett bensinpris som stundtals lĂ„g över 24 kronor. En full tank diesel pĂ„ 60 liter blev jĂ€mfört med 2021 Ă„rs priser runt 400–500 kronor dyrare, i snitt över Ă„ret.

– Kanske har bilisterna prioriterat ner andra utgifter, sĂ€ger Jessica Alenius om varför beteendet inte verkar ha Ă€ndrats trots att priserna rusar.

Tolv miljarder

Men om bilisterna fÄtt betala dyrt, har staten dragit in desto mer i form av ökade momsintÀkter. Drivkraft Sverige har för TT:s rÀkning rÀknat fram en ungefÀrlig ökning.

JÀmfört med 2019, innan pandemins utbrott, har statens momsintÀkter under 2022 ökat med över tolv miljarder kronor, varav dieseln som haft den klart största prisuppgÄngen stÄr för merparten, 9,7 miljarder kronor.

Totalbeloppet Àr dock nÄgot lÀgre. I summan ingÄr Àven företags förbrukning, men finns inte sÀrredovisat. De fÄr dra av momsen, plus att jordbruket (som bara svarar för en mindre del) har nedsatt skatt.

Finansminister Elisabeth Svantesson (M) sÀger pÄ en presstrÀff att samtidigt bedöms momsintÀkterna pÄ annan konsumtion ha minskat, men att det totalt sett ÀndÄ handlar om ökade momsintÀkter.

– Det Ă€r inget nollsummespel, sĂ€ger hon.

Staten drar Àven in stora belopp pÄ punktskatter, men de ökar inte enbart pÄ grund av ett stigande grundpris pÄ varan.

– De hĂ€r ökade momsintĂ€kterna borde ju kunna gĂ„ tillbaka i form av lĂ€gre drivmedelsskatt i stĂ€llet för att sĂ€nka reduktionsplikten sĂ„ kraftigt, sĂ€ger Jessica Alenius.

Att sÀnka momsen eller drivmedelsskatterna Àr dock inte aktuellt, enligt finansministern.

– Men man ska inte utesluta nĂ„gonting, sĂ€ger Svantesson.

DÄligt för klimatet

Regeringen och Sverigedemokraternas har i stÀllet planer pÄ att sÀnka reduktionsplikten av biodrivmedel till EU:s miniminivÄ. Men det ogillas starkt av branschen.

– Det Ă€r dĂ„ligt bĂ„de för klimatet och investeringsklimatet, sĂ€ger Alenius.

Detta eftersom flera svenska företag planerat för ökad produktion av biodrivmedel – brĂ€nsle som blandas i diesel och bensin för att sĂ€nka koldioxidutslĂ€ppen.

Tabell: Snittpris per Ă„r
ÅrBensinpris, kr/literDieselpris kr/liter
201915:7716:10
202014:1514:47
202116:3717:07
202220:5424:46
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!