– Riksdagen har ju tagit ställning för att det är en tillfällig åtgärd, säger finansminister Mikael Damberg (S) till TT om den fem månader långa sänkningen som upphör den 30 september.
Skatterna på diesel och bensin sänktes den 1 maj på ett sätt som gjorde att priset vid pump skulle gå ner med 1 krona och 80 öre. Det gjorde det också, i alla fall just den dagen.
50 öre av sänkningen var en följd av att Moderaternas, Kristdemokraternas och Sverigedemokraternas budgetalternativ för 2022 röstades igenom i riksdagen. Den sänkningen gäller tillsvidare.
Men 1:30 bestod i en tillfällig sänkning som riksdagen beslutade ska gälla från maj till och med september.
Sedan sänkningen har världsmarknadspriserna åkt upp och ner och pumppriserna har följt efter. De senaste dagarna har till exempel dieselpriset ökat kraftigt igen.
Kostat miljarder
Skattesänkningen skulle, sade riksdagen i sitt beslut, löpa ut den sista september. Den beräknas kosta staten cirka sex miljarder i minskade skatteintäkter.
Riksdagen kommer inte att kunna behandla något eventuellt krav på förlängning innan tiden löper ut. Det finns inte heller något skarpt krav om det nu.
Finansministern konstaterar att riksdagen inte samlas igen förrän den 27 september, mer än två veckor efter valdagen den 11. Tidigast i oktober kan en ny regering vara installerad.
Sänka på sikt
Flera oppositionspartier vill se sänkningar av skatten och den så kallade reduktionsplikten, som tvingar bolagen att blanda i dyrare biodrivmedel och har stor betydelse för framförallt dieselpriset. Men det är förslag som de kan lägga fram skarpt först i en budget, om de får chansen att bilda regering.
En sak verkar klar oavsett vilka partier som kommer att bilda regering: skatterna på drivmedel kommer inte att justeras upp med inflationen plus två procent vid årsskiftet, något som annars normalt ska ske: Mikael Damberg har aviserat att det inte blir någon sådan indexuppräkning.
Den här gången hade den kunnat bli extra stor, med tanke på den höga inflationen.
I våras krävde en majoritet i riksdagen bestående av Moderaterna, Kristdemokraterna, Sverigedemokraterna, Liberalerna samt Vänsterpartiet att regeringen skulle begära hos EU-kommissionen att få sänka energiskatten på bensin och diesel mer än vad den tillfälliga sänkningen inneburit. Den borde sänkas mer än den nivå som EU-länderna har enats om att inte gå under.
– Vi har ju dessutom en ansökan i EU om att sänka bensin och dieselskatten ytterligare. Nu har vi sänkt så långt man får enligt EU:s regler, säger statsminister Magdalena Andersson i en kommentar till TT.
Regeringen har skriftväxlat med kommissionen sedan i maj men har inte fått några slutliga svar och ser inte ut att kunna få det än på ett tag.
Tusenlappen upp i rök
Finansministerns och regeringens eget förslag var att alla bilägare i stället skulle få en tusenlapp nu i augusti, som kompensation för högre bränslepriser. Bilägare i stödområden, i huvudsak i Norrland, skulle få 1 500 kronor.
Men det sade riksdagen nej till.
Rättad version: I en tidigare text uppgavs fel nivå på skattesänkningen.