Det tickar ner till Sveriges största notering på åratal. Aktien har kallats folklig, trots att kinesiska Geely fortsatt kommer att äga en klar majoritet av aktierna när Volvo Cars noteras på Stockholmsbörsen.
Intresset för noteringen har varit stort hos allmänheten – drygt en kvarts miljon småsparare vill teckna aktier enligt källor till Svenska Dagbladet men de institutionella investerarna har varit osäkra på aktiernas värde.
Aktiens riktkurs hamnade i det absolut lägsta spannet, på 53 kronor av 53–68 kronor, något som kan tolkas både som ett attraktivt köppris och ett varningstecken.
Klockan 9 ringer vd:n Håkan Samuelsson i klockan – inte på börsen utan i Volvo Cars lokaler – och handeln kan börja.
– Då får vi reda på om den var övertecknad och om det fanns en anledning till att man drog ner emissionsbeloppet från 25 till 20 miljarder kronor, säger Hampus Engellau, fordonsanalytiker på Handelsbanken.
Emissionen av nya aktier har sänkts till 20 miljarder kronor från 25 miljarder kronor. De aktier som kommer att handlas fritt, så kallade free floats, landade på cirka 17 procent.
Geely Holding Group, som äger Volvo Cars, är ett privat bolag registrerat i Kina. Koncernens huvudägare Li Shufu, eller Eric Li som han kallar sig i västerländska sammanhang, kommer att behålla en klar röstmajoritet på 83 procent efter noteringen.