Ica-gruppen gjorde en klart lägre vinst under första kvartalet. Vinsten före skatt landade på 839 miljoner kronor jämfört med 1 190 miljoner samma period i fjol. Och enligt Nina Jönsson tappade Ica-butikerna ungefär lika mycket i resultat.
Intäkterna steg med 9,5 procent, men i volym när inflationen tagit sitt sjönk försäljningen.
Ica tappar också tydligt till konkurrenterna. Enligt branschindex växte dagligvarumarknaden, mätt i kronor, med drygt nio procent under första kvartalet. Ica-butikernas försäljning ökade bara med 5,9 procent.
– I den här tuffa situationen väljer kunderna, dels att handla mindre, dels att gå till olika butiker och leta bästa pris, säger hon.
TT: Har Ica-butikerna varit för dyra?
– Men vi har gjort väldigt breda satsningar, och sänkt priserna under kvartalet. Vi fokuserar på vardagsmaten. Och vi kommer att fortsätta sänka priser, men läget är väldigt osäkert.
Med det menar hon att priserna inte har höjts i takt med att leverantörerna har höjt sina gentemot Ica. Lönsamheten, vinst per såld vara, exklusive jämförelsestörande poster, sjönk till 3,7 procent jämfört med 4,1 procent ett år tidigare.
– Vi har inte tagit ut alla kostnadsökningar som vi fått från leverantörerna, säger Jönsson.
TT: Vad ser du framöver. Kommer priserna, rent allmänt, att stiga, ligga stilla eller sjunka?
– Just nu är tendensen att priserna ska sjunka.