Ica Sveriges resultat föll med tolv procent under första kvartalet, delvis som en effekt av ökade satsningar på online-handeln och också hur påsken inföll, enligt Ica Gruppens vd Per Strömberg.
Men faktum är att försäljningen också minskade, räknat i volym, och matvarukedjan tappade även marknadsandelar under kvartalet som präglades av rejält stigande matpriser, enligt delårsrapporten från företaget som inte längre är börsnoterat.
Många häktade
Det var också i samband med att Ica köptes bort från börsen som de misstänkta insideraffärerna skedde. Åklagare häktade under stort rabalder en rad Ica-handlare för några veckor sedan, alla misstänkta för grov insiderhandel. De är nu släppta men misstankarna kvarstår. Totalt fanns inledningsvis 18 misstänkta.
– Det är väldigt tråkigt, och det är självklart så att det inte är bra för Ica och Icas varumärke, säger Per Strömberg.
Han vill förstås inte spekulera i utfallet i domstol, om det ens leder till åtal.
– Men vi har interna processer för att hantera det här om det är så att folk skulle bli fällda för antingen grovt insiderbrott eller insiderbrott, det är klart att varumärket är viktigt, säger han.
Fler skandaler
Bolaget har tappat marknadsandelar till konkurrenterna under kvartalet.
TT: Finns någon koppling?
– Jag tror inte det finns någon koppling till det. Det kan inte vi se i alla fall, säger Strömberg.
För ett antal år sedan hade Ica att hantera en annan skandal, den med hanteringen av köttfärs i butikerna som då slog ner som en bomb.
TT: Märker ni när det blir dålig publicitet, att folk agerar då?
– När det gäller köttfärsskandalen, eller krisen eller vad man ska kalla den, för många år sen, då var det någonting som var väldigt nära kunderna och då såg man en tydligare påverkan på varumärket. Det här är liksom lite längre bort från gemene man, skulle jag säga, och svårare att ta till sig, så där ser vi inte samma påverkan. Men med det sagt, det här är illa för Ica-varumärket, säger Strömberg.