Nina Jönsson berättar att Ica började att sänka sina priser redan i våras.
– Vi har jobbat med det, och nu börjar också matprisinflationen gå ned. Vi ser att prisökningarna mattas av.
Matbranschen och Ica har fått mycket skäll för att priserna på mat har rusat så. Men Nina Jönsson pekar bakåt i leverantörsledet, och säger att Ica inte har fört över de fulla prisökningarna från leverantörerna på kunderna.
– Vi jobbar jättehårt med att ta ansvar. Vi minskar också våra egna kostnader, säger hon, och pekar på bland annat besparingsprogram inom Ica.
5,3 procents marginal
Icas marginal, det vill säga det som Ica tjänar på varorna, är nu 5,3 procent, mot 4,9 procent för tredje kvartalet i fjol.
Men Ica har också uppmärksammats då ett antal Ica-handlare anklagats för insiderhandel i Ica-aktier i samband med att Ica-gruppen köptes ut från börsen. Rättegången pågår nu.
Frågan är hur detta, tillsammans med prisskället, har påverkat Icas rykte. I våras märkte Ica att kundernas besök minskade. Men nu kommer kunderna tillbaka. Nina Jönsson tycker att kundernas återkomst till Ica-butikerna är ett tecken på att det går åt rätt håll.
Kunderna vänder tillbaka
– Vi ser ett ökat antal kunder. Vi känner att vi tar ansvar för att hela Sverige ska leva. Vi har en unik närhet till kunderna.
Framöver är hon försiktigt positiv.
– Prognosen är att marknaden för dagligvaror ska vända till tillväxt. Vi satsar på att vara relevanta. Men sedan beror det på hur kunderna har det med kostnadsökningar och stigande räntor. Det är en orolig tid, säger Nina Jönsson.