– Vi försöker hitta nya vägar till en bättre förmåga att bli innovativa i framtiden, säger Göran Nilsson, vd för Ingka Services.
Totalt investeras omkring två miljarder kronor. Nuvarande varuhus ska byggas om och byggas till med ytterligare 10 000 kvadratmeter. Samtidigt planeras för nya kontorsytor på 34 000 kvadratmeter i varuhusets närhet, som ska ersätta de kontorsbyggnader som Ingka i dag hyr i Malmö.
Det om- och tillbyggda varuhuset ska stå klart under senhösten eller vintern nästa år, medan det nya kontoret preliminärt beräknas vara färdigt 2025.
"Framtidens varuhus"
Malmövaruhuset blir Ikeas andra testvaruhus i världen – det första öppnades förra veckan i Shanghai. Internt går dessa under namnet "retail campus", alltså campus för detaljhandel.
– Vi försöker identifiera hur framtidens varuhus ska se ut, säger Göran Nilsson.
Att detta ska göras just i Malmö beror delvis på närheten till vissa av Ingka-gruppens globala kompetenser, som finns i Malmö. Tanken är att det nya kontorshusets bottenvåning ska bli en plats dit också kunder kan komma och prova på nyheter, till exempel nya tjänster, som är under utveckling tillsammans med andra aktörer.
Samverka med andra
För att utvecklas kan Ikea inte bara förlita sig på interna kompetenser, enligt Göran Nilsson.
– Vi behöver samverka med andra aktörer, med kunder och med andra organisationer. För det måste man skapa en öppenhet, men också fysiska förutsättningar för att kunna samverka, säger han.
Att utforskningen av framtida varuhuslösningar förläggs till Malmö beror också på att man vill ha respons från svenska kunder, berättar Tobias Bogefors, varuhuschef i Malmö.
– Vi har en konsument i Sverige som kan Ikea och har stora krav på oss, så det är en jättebra konsument att testa sådana här nya koncept på, säger han.
När Malmövaruhuset byggs om blir det stort fokus på kundens upplevelse och att ge inspiration. Maten får en större roll i varuhuset, liksom nya tekniska lösningar, reparation av äldre Ikeaprodukter och design.
– Delar av det som utforskats i Malmö kommer att implementeras både i Sverige och i övriga varuhus i världen, säger Göran Nilsson.