I veckan presenterade Vlaams Belang ett nytt migrationspolitiskt program, inspirerat av den nya svenska regeringens politik, enligt partiledaren Tom Van Grieken.
Det innehåller 15 "Ikea-byggsatser" om migration, bland annat förslag om fler utvisningar och begränsad familjeåterförening. Dessutom inleddes en affischkampanj med namnet "Immigratie Kan Echt Anders", (Invandring kan verkligen vara annorlunda), där första bokstaven i varje ord bildar ordet Ikea.
– Vi är upprörda över att rätten till vårt varumärke och vår företagsidentitet har kränkts. Vi försöker vara politiskt neutrala och vill inte att vårt varumärke ska användas för att antyda att vi skulle stödja vissa åsikter när vi inte gör det, har en representant för Ikea sagt till belgiska medier.
Ikea stämmer nu partiet för varumärkesintrång. Företaget har också uppmanat Vlaams Belang att sluta använda kampanjaffischerna med "byggsatserna".
Vlaams Belang främsta frågor är att stoppa invandringen och utropa ett självständigt Flandern. Partiet har sagt att det använder Ikeas namn och logotyp i kampanjen eftersom partiet hämtat inspiration från den svenska regeringens politik.