Ikea: Vi kan behöva höja priserna

Att fler jagar lägre priser i dyrtiderna verkar ha gynnat Ikea, vars försäljning stiger till rekordnivåer i Sverige. Men möbeljätten drabbas också av inflationen, och framtida prishöjningar utesluts inte. –Osäkerheten är för stor, säger Anna Hallqvist Gedda, Ikea Sveriges finanschef.

Ikea Sverige har gjort ett rekordår sett till försäljning, men den globala möbeljätten drabbas ändå av de globala prishöjningarna. Arkivbild.

Ikea Sverige har gjort ett rekordår sett till försäljning, men den globala möbeljätten drabbas ändå av de globala prishöjningarna. Arkivbild.

Foto: Janerik Henriksson/TT

Ekonomi2022-10-13 13:00

Trots att Ikeas senaste verksamhetsår, september 2021 till och med augusti i år, präglades av pandemirestriktioner följt av en allt mer tilltagande ekonomisk oro med stigande inflation, räntor och elpriser så lyckades ändå möbeljätten slå ett nytt rekord i försäljning på den svenska marknaden.

Under året ökade försäljningen med runt 65 miljoner kronor till cirka 18 miljarder kronor totalt.

Kan Ikea ha gynnats lite extra i dessa dyrtider när fler jagar lågprisprodukter?

– Vi hoppas att man verkligen ser oss som en lågprisaktör på marknaden och att man därför vänder sig till oss. Samtidigt såg vi redan innan vi gick in i det här tunga ekonomiska läget, att kunderna kom tillbaka till oss efter tiden med restriktioner under pandemin, säger Lena Herdner, som är landschef för Ikea Sverige till TT.

Det totala antalet besök, fysiska och digitala, ligger på samma nivå som förra verksamhetsåret, 172 miljoner. Antalet fysiska besök har däremot ökat med drygt fyra miljoner, samtidigt som antalet onlinebesök backade med ungefär samma siffra.

Globalt ökade försäljningen för ägarbolaget Ingka Group, som driver Ikeavaruhus runt om i världen, med 5,6 procent jämfört med förra verksamhetsåret till 39,5 miljarder euro, eller drygt 435 miljarder kronor. Det blev inte ett rekordår för Ingka som helhet men ändå ett starkt år med tanke på omständigheterna, enligt vd:n Jesper Brodin.

– Alltid i tider under ekonomisk nedgång har vi ökat i marknadsandelar, och det gör vi nu också. Det ser vi på många av våra centrala marknader.

Utesluter inte prishöjningar

I vintras tvingades Ikea att höja sina priser med nio procent i snitt globalt. Orsaken var då kraftigt stigande priser för transporter och råvaror under pandemin.

Situationen har knappast blivit mindre ansträngd nu. Trots att Ikeas försäljning har nått nya höjder i Sverige så drabbas företaget också också av de skenande prisökningarna på i princip allt.

Enligt Anna Hallqvist Gedda är företagets långsiktiga strategi att sänka priserna – och de kommer att göra det när möjligheten finns. Men prishöjningar framåt kan inte uteslutas.

– Osäkerheten är för stor, och vi kommer anpassa vår verksamhet efter den verkligheten så det är möjligt att vi kan behöva att höja priserna, säger hon.

Löpande prisjusteringar

Hur stora prishöjningar det då skulle kunna röra sig om kan Anna Hallqvist Gedda inte svara på i nuläget. Men sedan Ikea slutade med sina kataloger är prisjusteringar, oavsett om det är sänkningar eller höjningar, inte lika bundna till att ske årsvis utan kan ske mer flexibelt. Förra veckan sänkte Ikea till exempel priset på 80 produkter, bland annat på täcken, kuddar och rullgardiner.

TT: Varför kan ni sänka priserna nu, när många andra företag i stället höjer sina priser?

– Det bestäms av konkurrenssituationen och inköpspriserna där vår affärsmodell med stora volymer är gynnsam när det gäller att hålla nere kostnader. Det är möjligt att vi kommer att behöva höja priserna men just nu behövde vi sänka dem av konkurrensskäl och för att vi har det utrymmet, säger Anna Hallqvist Gedda.

Kan påverka de större inköpen

Trots att Ikea kan ha gynnats av att fler vill ha lågprisprodukter väntar troligtvis ett ännu tuffare ekonomiskt läge framåt hösten och vintern. Om hushållen tvingas spara in ännu mer kan det påverka de allra största inköpen som Ikeas kunder gör, som ett nytt kök eller en större soffa till exempel.

– Någonstans finns det också en gräns där kunderna tvekar inför de här riktigt stora investeringarna. Då ser vi att de stora inköpen minskar, men att andra, mindre ökar i stället, säger Lena Herdner.

Under verksamhetsåret öppnade bland annat Ikeas cityvaruhus i Gallerian i Stockholm. Under de första två månaderna fick det nya varuhuset 612|000 besök. Arkivbild.
Under verksamhetsåret öppnade bland annat Ikeas cityvaruhus i Gallerian i Stockholm. Under de första två månaderna fick det nya varuhuset 612|000 besök. Arkivbild.
Fakta: Ikea Sveriges verksamhetsår 2022
Den totala försäljningen landade på runt 18 miljarder kronor, en ökning med runt 65 miljoner från förra verksamhetsåret.
Det totala antalet besök var 172 miljoner, samma nivå som förra året. Antalet fysiska besök ökade däremot med drygt fyra miljoner till 31 miljoner. Antalet onlinebesök minskade samtidigt med runt fyra miljoner. Den online-genererade försäljningen uppgick till cirka 19 procent av den totala försäljningen.
Ikeas cityvaruhus i Gallerian i Stockholm öppnade i juli i år. Under de första två månaderna fick det nya varuhuset 612 000 besök.
Sju mindre planeringsstudios öppnade, från Sälen i norr till Lund i söder, där kunder kan planera lösningar för kök, bad- och sovrum eller förvaring tillsammans med Ikeas personal.
Nådde 3,2 miljoner medlemmar i Ikea Family.
Sålde cirka 3,2 miljoner varmkorvar, runt 300 000 veggie hot dogs och över 300 000 portioner plantbullar. Cirka 1,9 miljoner FANTASTISK servetter.
Lanserade värmepumpar i augusti, där 850 stycken har sålts sedan dess.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!