Prisökningen för livsmedel och alkoholfria drycker uppgick till 13,5 procent under juli månad, enligt SCB:s Konsumentprisindex – en ännu större ökning än juni månads historiskt höga siffra på 11,2 procent.
Försäljningen i dagligvaruhandeln ökade med 6,7 procent under juli, jämfört med samma månad förra året, enligt branschorganisationens Dagligvaruindex.
Men prisjusterat för inflation har försäljningen backat omkring 6,8 procent.
Enligt Karin Brynell är inflationen en drivande faktor – men även det faktum att det jämförs med ett pandemiår, då restaurangförsäljningen var betydligt lägre, spelar in.
– Vi har ingen information på vilken av dem som påverkat mest. Däremot kan man se andra mätningar, där konsumenter uppger att de mer söker efter billigare produkter. Att det är en kombination är helt tydligt, säger hon.
Ras för e-handeln
Jämfört med juli 2021 har försäljningen av dagligvaror i e-handeln minskat med 18 procent. Och andelen av dagligvaruförsäljningen som säljs över internet är rekordlåg: 2,7 procent.
– Vi har sett det ända sedan pandemirestriktionerna släppte, att folk återgått till att handla i butik. Sedan är sommaren normalt sett en period när det handlas mindre på nätet, säger Karin Brynell.
Innan pandemin var e-handelns andel runt 2 procent, varpå det steg kraftigt till som högst runt 7 procent. Det trycktes sedan tillbaka, men 2,7 procent är den lägsta nivån sedan innan pandemin, enligt Brynell.
– Det blir mycket fokus på livsmedelspriserna, men man ska ha i åtanke att höjda energipriser, ökande bolån och höjda drivmedelspriser förmodligen har en större påverkan på hushållsekonomin. Och dagligvaruhandeln möter nu en konsument med lägre köpkraft, säger hon.
Svensk Dagligvaruhandelns nästa rapport, som avser augusti, publiceras den 20 september.