Inflationsspöket skrämmer inte lyxbolagen

Stigande inflation gör att många företag nu behöver höja sina priser. Lyxmärken som Louis Vuitton, Gucci och Cartier är dock inte bekymrade. Målgruppen köper skor, väskor och smycken ändå.

Louis Vuitton är ett av många lyxmärken som inte har påverkats av den stigande inflationen. Arkivbild.

Louis Vuitton är ett av många lyxmärken som inte har påverkats av den stigande inflationen. Arkivbild.

Foto: Vianney Le Caer/AP/TT

Ekonomi2022-02-21 20:09

När den globala handeln återhämtat sig efter pandemin har nästa utmaning framträtt. Den rusande inflationen med högre energipriser och liksom på material som textilier gör att företagen nu måste flytta över kostnaderna till nästa led – läs kunderna.

Men när flera lyxföretag presenterat kvartalsrapporter framgår det tydligt att det ännu inte betytt en negativ utveckling, snarare tvärtom då varorna ses som ännu mera eftertraktade av kunderna.

– Vår fördel framför många andra bolag är att det finns en viss flexibilitet, vi har möjligheterna att göra åtgärder i anslutning till inflation, säger Bernard Arnault, vd för lyxmärkeskoncernen LVMH med varumärken som Louis Vuitton och Marc Jacobs till AFP.

Storbanken UBS analytiker har i en analys bedömt att exempelvis Louis Vuitton, framförallt känt för sina exklusiva väskor, kunnat höja sina priser 2,5 gånger mer än själva inflationsutvecklingen under de senaste 20 åren.

Framgångsrik utveckling

De senaste boksluten visar också på en framgångsrik utveckling. LMVH gjorde förra året en rekordvinst på 12 miljarder euro, mer än före pandemins utbrott.

Konkurrenten Kering med varumärken som Gucci och Yves Saint Laurent rapporterade tidigare i veckan. Resultatet, en vinst på 3,2 miljarder euro och omsättning på över 17 miljarder euro, båda två bättre än före pandemin.

Finns en gräns

Klocktillverkaren Rolex har till exempel kunnat höja priserna på sina modeller med i snitt tre procent och som mest tolv procent under inledningen av 2022 medan schweiziska Richemont med bland annat Cartier ser en 38-procentig försäljningsökning under tredje kvartalet jämfört med 2019, det vill säga före pandemins utbrott.

Men även för lyxmärken finns en gräns, påpekar kapitalförvaltaren Arnaud Cadart för AFP.

– En väska för 1 000 euro (motsvarande 10 600 svenska kronor) som nästa dag kostar 12 700 kronor, det kan minska efterfrågan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!