Ingen extra fart i kinesiska affärerna

Försäljningen inom Kinas detaljhandel ökade visserligen under perioden januari–februari – men inte mer än väntat.

Pekingbor på väg från en lokal marknad. Arkivbild.

Pekingbor på väg från en lokal marknad. Arkivbild.

Foto: Andy Wong/AP/TT

Ekonomi2023-03-15 07:41

Siffrorna har varit av extra intresse som indikator efter att landet ändrat sin covid-policy radikalt och öppnat upp. Försäljningen ökade visserligen 3,5 procent jämfört med samma period föregående år, men det var också i linje med analytikernas förväntningar.

– Det finns inte så många ljuspunkter i dagens statistik, säger Burce Pang, chefsekonom vid fondförvaltaren Jones Lang Lasalle till mediebolaget CNBC.

Även om försäljningen inom de flesta varukategorier steg såg man inte någon uppgång i den viktiga bilförsäljningen.

Ytterligare en negativ nyhet var att landets industriproduktion visserligen ökade med 2,4 procent under perioden men det var något sämre än marknadens förväntningar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!