Hög inflation och räntetryck sätter press på konsumenterna och i sin tur på biltillverkarna. Jätten i branschen Tesla missade nyligen marknadsförväntningarna med sin kvartalsrapport och grundaren Elon Musk uttryckte farhågor för försäljningen.
För Volvo Cars blev nu rörelsevinsten 4,5 miljarder kronor för tredje kvartalet, sämre än marknadens förväntningar och företagets omsättning på 92 miljarder nådde inte heller ända fram.
Ingen motvind
Finanschefen Johan Ekdahl vill dock inte säga att det blåser motvind för elbilsindustrin och upprepar som tidigare att Volvo Cars inte kommer gå in i ett priskrig med sina konkurrenter:
– Vi kommer inte medvetet engagera oss i sådan priskonkurrens. Vi kommer fokusera på att försvara vår lönsamhet och befinner oss i premiumsegmentet. Vi har hittills haft en god prisdisciplin och hälsosam efterfrågan, säger han.
Tidigare prognos för 2023 upprepas nu med bland annat en tvåsiffrig försäljningstillväxt mätt i procent och en "betydligt högre andel helt elektriska bilar för helåret, jämfört med föregående år".
Har skurit ned
Rapporten presenteras kort efter det sparbesked där 700 anställda och omkring 500 konsulter får lämna företaget.
– Vi jobbar alltid med vår kostnadsmassa men vi ser inte att det kommer vara några nya personalneddragningar eller nya varsel, säger Johan Ekdahl.
TT: Vad blir konsekvenserna för er del av den här nedskärningen?
– Vi kommer att fortsätta med full kraft i vår resa mot elektrifiering så det handlar om att göra rätt saker och prioritera men det kommer inte innebära i termer att vi tappar fart.
TT: Er kommande modell, EX90, har försenats, vad är status nu?
– Det är inga förändringar, den kommer att gå till produktion under första halvåret 2024. Den tidsplan vi kommunicerade i samband med den mindre förseningen gäller fortfarande.