Gata upp och gångväg ner. I horder dräller det av elsparkcyklar i stadsmiljön, kanske värst i Stockholm, men även i flera andra svenska storstäder. Få verkar oberörda, älskas av många, avskydda av andra. Kommunpolitikerna har trycket på sig att agera och vissa steg har tagits och fler är på gång.
Men "P-böter" som Stockholm stad införde inför årets säsong har närmast blivit ett slag i luften. I juli flyttades 213 stycken eller sju per dag, med en böteslapp till elcykeluthyrarföretaget på 250 kronor, enligt kommunens statistik.
Räcker inte till
Det får anses vara försvinnande få med tanke på hur många som står mer eller mindre "felparkerade".
– Samtidigt har cyklarna blivit fler så det här räcker inte till, säger Josefine Mittermaier, enhetschef på Trafikkontoret.
Men samtidigt skapade det incitament för uthyrarna själva att börja plocka in cyklar som människor lämnat vind för våg, enligt Mittermaier. Och det är en ganska komplicerad byråkratisk process, ungefär som att flytta en felparkerad bil.
Under sommaren har elsparkcyklarna fullkomligen exploderat i antal i huvudstaden. Från runt 16 000 i juni till nu cirka 22 300, enligt Johan Sundman, projektledare på Trafikkontoret. Det gör förmodligen Stockholm till en av de elsparkcykeltätaste städerna i världen.
Mest i rusning
Vanligaste användningstid ett vardagsdygn är klockslagen då folk tar sig till och från jobbet. Däremot är användningen nattetid väldigt liten, enligt statistiken. Vissa uthyrare har spärrat användandet eller hastigheten under den mörka tiden. Elsparkcykelturen ersätter mycket av promenader men avlastar även en del kollektivtrafik, däremot ersätts väldigt lite bilåkande men en del taxiresor, enligt indikationer av användandet, enligt Johan Sundman.
– Avlastning av kollektivtrafiken är bra, för bussarna i innerstaden är väldigt fullsatta, säger han.
Stöket flyttar
Men åter till regleringen. Kommunen har inrättat en del zoner där det är förbjudet att lämna cyklarna och/eller med hastighetsbegränsningar.
– Det har fått effekt, men stöket flyttar i stället till precis utanför gränsen, säger Johan Sundman.
Sparkcykeluthyrarna har också på senare tid satt ut cirka 100 cykelställ i Stockholm.
För uthyrarna väntar också en ekonomisk smäll. Malmö har redan infört, Göteborg överväger och Stockholmspolitikerna beslutar i nästa vecka om tillståndsregler kopplat till en avgift för varje cykel som företaget har på gatorna. Uthyrarföretaget Voi tror inte det förbättrar parkeringsproblemet, det visar effekten av Malmös införande tidigare i år. Det krävs andra verktyg, enligt bolaget.