Med ett utslag i EU:s domstol i ryggen tycker sig Pricerunner ha tillräckligt på fötterna.
– Vi har hållit på i många år och förberett oss, säger Mikael Lindahl.
Konkurrenten Prisjakt följer frågan med intresse från sidlinjen.
"Prisjakt har inte lämnat in någon stämning. Vi välkomnar dock diskussionen och följer utvecklingen med intresse. Det är ett viktigt ämne som i slutändan handlar om konsumenterna – det är de som förlorar i längden om Google fortsätter utnyttja sin dominans på marknaden", skriver Prisjakts vd Peter Greberg i ett mejl till TT.
Stämningsansökan inlämnas till Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm.
Redan 2017 beslöt EU-kommissionen att sökmotorjätten Google bröt mot konkurrenslagstiftningen. Google överklagade men i höstas gick EU:s domstol på kommissionens linje och fastställde böterna på 2,2 miljarder euro. Bakgrunden till den rättsliga tvisten är att Google vid sökningar på olika produkter länkar vidare till sin egen prisjämförelsesajt. På så vis går andra jämförelsesajter miste om trafik på sina sajter.
"Det låter mycket"
EU-domen öppnar för bolagen att driva sin egen process mot Google. Enligt Pricerunner har bolaget tappat ungefär 22 miljarder kronor i utebliven vinst.
TT: Ni har intäkter på 400 miljoner kronor på ett år. Hur kan ni komma fram till den här jättesumman?
– Det låter mycket, men det gäller under 14 år, och det gäller Storbritannien, Danmark och Sverige. Det är ingen hittepåsumma, säger Mikael Lindahl.
De 22 miljarderna kan bli mer, processen lär pågå ett tag, det tickar ränta, enligt honom.
Ny ägare
Pricerunner fick nyligen en ny ägare, även om papperen inte är helt klara ännu. Betaltjänstbolaget Klarna meddelade i höstas att man köper prisjämförelsesajten för nio miljarder kronor.
TT: Har det någon betydelse, det är dyrt driva skadeståndsprocess?
– Nej, vi hade gjort det oavsett, säger Lindahl.
Även de förra ägarna, bland andra Creades med Sven Hagströmer i spetsen och H&M-ägaren Karl-Johan Persson, är rätt stadda i kassan, säger Lindahl med glimten i ögat.
Enligt Pricerunnerchefen har bolaget inte haft någon underhandskontakt med Google för att lösa tvisten utanför domstolen.
– Nej, ingenting.
"Fungerar väl"
I en kommentar till TT skriver Frederic Abrard, Googles chef för shoppingannnons-systemet, att de förändringar som bolaget gjorde i systemet för shoppingannonser 2017 fungerar väl.
"Pricerunner har valt att inte använda sig av shoppingannonser på Google, och har kanske därför inte sett samma goda resultat som andra. Vi ser fram emot att försvara vår sak i domstol".
Att EU:s domstol krattat vägen underlättar förstås för Pricerunner. Skuldförhållandet är redan avgjort av EU:s domstol, även om det inte är slutgiltigt avgjort, konstaterar Björn Lundqvist, docent och universitetslektor i Europarätt vid Stockholms universitet.
– Eventuellt blir det en vilandeförklaring hos Patent- och marknadsdomstolen i Stockholm tills det finns ett slutgiltigt avgörande, säger Björn Lundqvist.
Svårt säga hur det går
Domstolen i Stockholm behöver då kanske inte lägga allt för mycket kraft på skuldfrågan, utan mer försöka avgöra Pricerunners påståenden om vilken skada som uppstått.
– Det är en smula osäkert förstås, om jag var Google skulle jag hävda att de beräkningarna är fel, säger Lundqvist.
Det är ett intressant ärende, konstaterar han.
– Men hur det i slutändan går är naturligtvis svårt att säga.
Enligt Lundqvist har det blivit vanligare i Europa att företag, efter att EU-kommissionen gått före, driver enskilda skadeståndsprocesser mot bolag som förlorat i EU:s domstol – ett förfarande som EU:s direktiv uppmanat till och som infördes i Sverige genom konkurrensskadelagen som trädde i slutet av 2016.