Restaurangen Austin Food Works i Stockholm är en av många krogar som är på jakt efter ny personal på olika positioner, bland annat kockar.
– Under 2020 och större delen av 2021 har det varit lite att göra så vi har inte kunnat ha så mycket personal. Nu håller vi på att få upp en ny styrka, säger barchefen Jimmy Höijer till TT.
En annan bransch i behov av folk är taxibranschen. Där efterfrågan i princip tvärdog när pandemin kom.
– Vi skulle behöva ett hundratal chaufförer ganska snabbt, säger Satish Sen, tillförordnad vd på Taxi Stockholm.
En del förare har lämnat branschen, men många går just nu arbetslösa, enligt Satish Sen. Nu pågår ett arbete för att försöka få tillbaka dem.
Under tiden som branschen ställer om och växlar upp kan det få konsekvenser för privatpersoner som vill åka taxi.
– Vi har haft en stadig utveckling under hela året, även om det varit från låga siffror. Efter det att man började släppa på restriktionerna har det varit lite av en ketchupeffekt, säger Satish Sen.
Återhämtning kommer att ta ett tag
Peter Thomelius, chef för kompetensförsörjning vid Visita, säger att personalbristen började märkas av redan under sommaren.
– Nu ser vi att restriktionerna lättar och folk återgår till sina arbeten, vilket gör att andra delar av branschen också kommer i gång som till exempel lunchrestauranger och konferensanläggningar. I takt med att detta sker kommer det att bli ännu svårare att hitta personal eftersom cirka 50 000 försvann från sina arbeten av olika anledningar under pandemin.
Peter Thomelius tror att det kommer att ta en stund för besöksnäringen att återhämta sig.
– Vissa yrken är också viktiga för att skapa andra arbetstillfällen, utan en kock blir det ingen serveringspersonal eller diskare till exempel.
För de branscher som är i stort behov av arbetskraft efter pandemins nedstängningar kan det bli tufft om de inte lyckas rekrytera när samhället öppnar upp igen, säger Magnus Wallerå, chef för utbildning, forskning och innovation på Svenskt näringsliv.
Kompetensbristen var ett stort problem redan förut och det har växt sig ännu större för vissa branscher under pandemin.
– I vissa branscher kan situationen ha försvårats men i det stora hela är detta näringslivets största tillväxtutmaning och det är dessutom enormt dyrt för näringslivet att behöva färdigutbilda personal som inte har den utbildning som krävs.
Samtidigt tror Magnus Wallerå att krisbranscherna kan få en uppsving nu när det finns ett uppdämt behov.
Kortvarig brist
Susanne Spector, chefsanalytiker på Nordea, tror dock inte att öppningen av samhället kommer att innebära några långvariga problem med brist på arbetskraft inom exempelvis hotell- och restaurang eller handel.
– Kortsiktigt kan det vara svårt att hitta många nya samtidigt. Men jag har svårt att tänka mig att det kommer att vara brist på lång sikt. Det finns hopp, säger hon.
Hon konstaterar att det var väntat att restriktionerna skulle släppas, men att ingen visste när det skulle ske.
Men pandemin har trots allt inte skadat ekonomin så mycket som kunde befaras. Krisbranscherna som hotell och restaurang, kultur, sport och persontransporter står bara för 3,5 procent av ekonomin och 5 procent av sysselsättningen, förklarar hon. Övriga näringslivet har klarat krisen mycket bra.
– För de företag som berörs nu blir det så klart skillnad som mellan natt och dag, säger Susanne Spector.
Högt söktryck på säljarjobb
Johan Davidsson, chefsekonom på Svensk Handel, berättar att planerna på nyanställningar inom handeln pekar uppåt. Men frågan om arbetskraftsbrist är tudelad för handeln.
– Vi hör att det är väldigt många sökande till jobben som butikssäljare. Där är det inte några stora problem med brist. Däremot är det svårt med andra delar, som kräver personal med it- eller teknikkompetens.