"Justeringarna är väl gjorda inom intervallen, så jag tror nog att noteringen kommer att genomföras", skriver Christer Gardell, grundare och chef för aktivistfonden Cevian Capital, i en mejlintervju med TT.
TT: Har Cevian Capital tecknat sig i emissionen?
"Nej", svarar Gardell.
Lars Söderfjell, aktiechef på Ålandsbanken – som har tecknat sig för aktier i nyemissionen – ser efter det senaste beskedet från Volvo Cars inte heller något just nu som skulle kunna stoppa börsintroduktionen.
– Boken är fylld på den här prisnivån, enligt syndikatet, säger han till TT.
– Då ska det mycket till innan den här noteringen ställs in. Då måste det hända något stort i marknaden, tillägger han.
Dyrare än VW, billigare än BMW
Han tycker aktiens pris i noteringen är "ganska rimlig".
– Vi är förstås glada för att vi får möjlighet att teckna oss på vad vi tycker är en bra nivå. Sedan är det ju inte säkert att emissionen kommer att flyga dag ett i alla fall, säger Söderfjell.
Rensar man bort hela elbilsbolaget Polestar från värderingen hamnar Volvo Cars värdering på ungefär 5,5 gånger nästa års rörelseresultat (ebit).
– Det är lite dyrare än Volkswagen (VW), men lite billigare än BMW. Så man positionerar sig ungefär där man skulle kunna tänka sig, ungefär där en europeisk premiumtillverkare tenderar att leverera, säger Söderfjell.
Volkswagens pris ligger på ungefär fyra gånger nästa års vinst, medan BMW:s ligger på cirka 8,5 gånger vinsten.
– Men skulle du lägga till spac-värdet på Polestar i Volvo Cars värdering, då är det riktigt billigt – med ett pris på knappt två gånger nästa års rörelseresultat. Men det ska man nog inte göra, säger Söderfjell.
Elbilsvärderingar lite "bubbliga"
Enligt Christer Gardell präglas hela bilindustrin just nu av en värderingsproblematik – med en väldigt låg värdering av traditionella biltillverkare och en väldigt hög värdering av elbilstillverkare (EV).
"Här erbjuds både och. Jag tror att mer traditionella och konservativa investerare är lite oroliga för att EV värderingarna är lite ’bubbliga’", skriver han.
Till värderingsproblemet tillkommer dessutom ägarstrukturen, enligt Gardell.
"När det är en majoritetsägare som har total bestämmanderätt så måste en investerare självklart ta med detta i sin värderingsanalys", skriver han.
Söderfjell säger sig inte ha några problem med Geely som storägare, i egenskap av en etablerad industriell aktör. Ur Ålandsbankens perspektiv, som investerare, är det viktigare att Volvo Cars kommer igång med sin "att-göra-lista", enligt aktiechefen.
– Det är många produktlanseringar som måste gå hyggligt rätt och det är förändringar i försäljningsmodellen, med ökad andel direktförsäljning ganska rejält. Det verkar vara rätt väg att gå, men det är klart att det finns risker i det.
Tillräcklig "free float"
Den för Geely oväntat skeptiska inställningen till Volvo Cars introduktionserbjudande har resulterat i att andelen börsnoterade Volvo Cars-aktier – så kallad ”free float”på börsspråk – enligt måndagens uppdaterade villkor kommer att hamna på 16,0-17,9 procent. Tidigare var siktet inställt på 19,5-24,0 procent.
TT: Är det en rimlig nivå?
– Det är en tillräckligt stor "free float" i absoluta termer för att aktien ska handlas. Det är ju fortfarande aktier för 20 miljarder eller så som ska ut på Stockholmsbörsen och det är inte så många bolag som har den typen av "free float" totalt, säger Söderfjell.
– Det är ju bra att ha en industriell huvudägare, tycker jag. Det gillar vi ju i andra fall också. Vi tycker ju det är bra att Investor är huvudägare i Atlas Copco och SEB. Men 83-84 procent är kanske lite högt, tillägger han.