Under förra årets inflationssmäll låg mycket fokus på de kraftigt stigande matpriserna. Den tyska lågpriskedjan Lidl gick då ut och frös priserna på ett stort antal produkter.
Resultatet av greppet syns nu när bokslutet redovisas för verksamhetsåret 1 mars 2023–29 februari 2024. Minusresultatet på 185 miljoner är en konsekvens av satsningen enligt företaget, men samtidigt växer bolaget snabbare än marknaden och omsättningen ökar med 11 procent till 18,6 miljarder kronor.
– Jag får ofta frågan vad vi gjort annorlunda. Vi är Europas största livsmedelsaktör och det gör att vi kan hålla hög kvalitet på våra produkter men till ett lågt pris, så vi har bara följt vår affärsmodell, kommenterar Jakob Josefsson, vd för Lidl Sverige.
Ursprungligen från Tyskland etablerade sig Lidl på den svenska marknaden 2003, i dag har man 204 butiker i omkring 150 svenska städer. Expansionsplanerna innebär att man i ett långsiktigt perspektiv ska ha omkring 300 butiker på den svenska marknaden.
– I år kommer vi att öppna tre nya butiker och kommande år öka takten. Vi har en långsiktig satsning i Sverige, sedan vill vi öppna på lägen där vi känner att vi kan vara under lång tid.
Ser ni framförallt en expansion i storstadsområden?
– Det är där vi ser den stora potentialen och framförallt i utkanten av storstadsregionen men vi är öppna för diskussioner överallt.
Ska öppna i Hallonbergen
Butikerna behöver nödvändigtvis inte ligga i anslutning till stora köpcentrum, påpekar Jakob Josefsson och nämner till exempel en butik man ska öppna i Stockholmsförorten Hallonbergen.
– Det bor väldigt mycket folk runtomkring men kanske inte så många som kommer med bil, sedan har vi en annan butik i Eslöv, där är det mera biltrafikanter.
Samtidigt har nu matpriserna normaliserats och den kraftiga uppgång som märktes av under 2023 har inte varit synbar de senaste månaderna.
Slutar inte jaga lågpriser
Att det skulle betyda att konsumenter slutar att jaga lågpriser tror dock inte Jakob Josefsson och hänvisar till hur det såg ut runtom i Europa efter finanskrisen 2008–2009.
– Även när inflationen har gått ned så behåller vi kundstommen, min analys är att det här är det nya normala och att vi är en del av veckohandlingen hos konsumenter.