Det föreslagna regelverket, som är ute på remiss till den 15 september, är en del av en serie åtgärder för att få kontroll på de stora internetplattformarna i Kina. Offensiven mot sektorn motiveras med risken att bjässarna på nätet har blivit för dominanta och förhindrar konkurrens samt att företagen i sektorn samlar in för mycket data och bryter mot konsumenträttsliga principer.
Internetaktier faller
De nya reglerna, som stramar upp reglerna mot otillbörlig konkurrens och skyddet av personuppgifter, har publicerats av Kinas myndighet för marknadsreglering (SAMR).
Aktier i internetsektorn tog stryk efter SAMR:s publicering av regelverket. E-handelsjätten Alibabas aktie föll med drygt 3 procent, medan Tencent Holding tappade drygt 4 procent.
Andra sektorförlorare var videoplattformen Bilibili, vars aktie föll nästan 8 procent på Hongkongbörsen.
Enligt Michael Norris, chefsstrateg på den Shanghaibaserade konsultbyrån Agency China, kommer regelverket, om det träder i kraft enligt SAMR-förslaget, göra de nätbaserade teknikbjässarnas verksamhet både dyrare och krångligare.
I regelverket ingår bland annat ett förbud mot att använda data eller algoritmer för att styra internettrafik eller påverka användarnas val. Det ska enligt förslaget även införas ett förbud mot att med tekniska verktyg utan tillstånd samla in och använda affärsdata från andra företag.
Skärpta regler mot fejk
Regelverket mot fabricerade eller vilseledande information som skadar konkurrenter, däribland fejkade recensioner, stramas också upp. Det får inte heller erbjudas några förmåner till de som lämnar recensioner av produkter eller tjänster.
Vid sidan av SAMR-reglerna som är på väg kommer Kinas regering att införa nya regler för skydd av kritisk IT-infrastruktur från den 1 september. Det handlar bland annat om att all försäljning av produkter eller tjänster på nätet ska prövas ur ett nationellt säkerhetsperspektiv.
Enligt handlingar som Reuters har tagit del av har den kinesiska staten samtidigt tagit ägarpositioner i sociala mediejättar som Byte Dance och Weibo.