"Försäljningen på nätet har växt under pandemin och för en del klädbutiker har ökad e-handel vägt upp tappen i de fysiska butikerna", säger Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel, enligt ett pressmeddelande.
Många butikshandlare vittnar om att kundernas köpsug är stort och att snittköpen är högre än normalt, enligt Svensk Handel.
"Det fina vädret i början av sommaren ökade försäljningen av shorts, klänningar och kjolar. Fler handlare fick sälja varor till fullpris vilket har varit viktigt", säger Hedenström.
Jämfört med 2019, året före pandemin, backar dock kläd- och skohandeln med 0,5, respektive 6,3 procent. Att alla fullvaccinerar sig är nyckeln till att få tillbaka rörligheten i samhället. Det har varit ett riktigt tufft år, anser Mats Hedenström.
"Det är många modehandlare som har kämpat hårt för att hålla näsan ovan vattenytan under pandemin."