Klarnas "köp nu betala sen"-modell sätts på prov

Klarna redovisar i ett slag stora förluster och ett sparpaket där 700 kan få gå. En sämre konjunktur sätter bolagets "köp nu betala sen"-modell på prov.
–Det återstår att se hur deras kreditgivning klarar sig i en ordentlig lågkonjunktur, säger Bo Becker, professor i finansiell ekonomi.

Klarna gör stora förluster och säger upp personal. Arkivbild.

Klarna gör stora förluster och säger upp personal. Arkivbild.

Foto: Annika Byrde/NTB/TT

Ekonomi2022-05-24 07:43

På måndagen kom först beskedet att Klarna ska skära ner 10 procent av personalstyrkan, vilket innebär runt 700 tjänster.

Samma kväll släppte bolaget sin kvartalsrapport för första kvartalet 2022. Siffrorna visar en förlust före skatt på drygt 2,5 miljarder kronor.

Att Klarna gör förlust är ingen skräll i sig, enligt Bo Becker, professor i finansiell ekonomi på Handelshögskolan i Stockholm.

– Kapitalmarknaden kan ha ganska gott tålamod med företag som är olönsamma, så länge man ser att det blir mycket tillväxt och stark intjäningspotential i slutändan. Den stora frågan för Klarna är hur lönsamma de kan bli och hur snabbt, säger han.

Dyrt lansera i USA

De senaste åren har bolaget gjort en stor satsning mot den amerikanska marknaden.

Enligt Johan Nilke, teknikförvaltare på Lannebo Fonder, är det tufft och kostsamt att lansera i USA.

– Klarna har investerat tungt i marknadsföring, med bland annat en reklamfilm på Super Bowl, vilket är bland det dyraste du kan göra, säger han.

Även kreditförlusterna, det som analytiker brukar vara mest intresserade av i bolag som Klarna, har ökat i takt med expansionen. Det är pengar som låntagarna inte kan, eller förväntas kunna, betala tillbaka.

Klarnas kreditförluster det första kvartalet växte med runt 50 procent jämfört med motsvarande period året innan.

Kreditförlusterna måste dock sättas i relation till hur snabbt lånestocken växer. Då ser det inte lika dramatiskt ut.

Ägarna ställer tuffare krav

Enligt Bo Becker återstår det att se hur Klarnas "köp först betala sen"- modell, som går ut på att ge ut snabba konsumentkrediter på kortare sikt, klarar sämre tider.

– Det är en ny modell som de har haft jättemycket framgång med. Men det vi inte har sett än är hur den fungerar om det blir en kraftig inbromsning i konjunkturen. Därmed inte sagt att det blir några problem, men vi vet inte, säger han.

Sämre konjunktur innebär däremot en större risk för att människor inte kan betala tillbaka sina lån, och därmed större kreditförluster för bolaget.

Klarna är inte ensamma bland techbolagen om att dra i bromsen just nu.

Enligt Johan Nilke på Lannebo fonder gör det tuffare marknadsklimatet det svårare för bolagen att ta in kapital, eller i varje fall att ta in kapital på den värdering de vill ha.

– Ägare och styrelser börjar ställa mer krav på lönsamhet för att man ska klara sig längre utan att ta in mer kapital. Men också för att man ska klara sig om marknaden blir svagare och efterfrågan minskar, säger han.

Ännu sämre för konkurrenten

Wall Street Journal rapporterade nyligen att Klarna kan tvingas sänka sin värdering med 30 procent på grund av det.

Ännu sämre har det gått för Klarnas amerikanska konkurrent Affirm, som rasat med 75 procent på börsen sedan årsskiftet.

Bo Becker på Handelshögskolan tror dock inte att techbolagens inbromsning är något större problem på sikt.

– De växer så fort de bara kan och ibland växer de för mycket och behöver bromsa in. Det kan också vara en chans att effektivisera och rationalisera organisationen, säger han.

TT har sökt Klarna för fler kommentarer kring varslet. Bolaget hänvisar till ett pressmeddelande som gick ut på måndagen där inga detaljer om vilka som berörs framgår.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!