På måndagskvällen presenterade Apple en ny tjänst snarlik den som Klarna erbjuder konsumenter i USA. Det vill säga köp med räntefria avbetalningar.
Apples tjänst kommer läggas till i Apple Pay och rullas ut i USA senare i år.
Teknikjättens satsning kommer samtidigt som både Klarna och konkurrenten Affirm har det kämpigt.
Klarna meddelade nyligen att man gör sig av med 10 procent av personalen, motsvarande runt 700 personer. Affirm har rasat med 75 procent på börsen i år.
"Gynnar konsumenterna"
Klarnas pressavdelning har avböjt att kommentera med hänvisning till att man aldrig kommenterar vad konkurrenterna har för sig.
Bolagets vd Sebastian Siemiatkowski skriver dock på Twitter att han välkomnar Apples satsning. Han menar att det är främst klassiska kreditkortsbolag och banker som borde oroa sig.
"Det här kommer påskynda ökningen av VERKLIGA räntefria BNPL framför traditionella kreditkort, vilket kraftigt kommer gynna konsumenterna", skriver han.
BNPL är en förkortning för engelskans "buy now pay later", alltså erbjudandet att skjuta upp betalningarna för sina köp.
Sebastian Siemiatkowski gör också en jämförelse med Spotify, som utmanas av Apple genom tjänsten Apple Music. Han menar att konkurrensen mellan strömningstjänsterna gjort branschen bättre, fått båda bolagen att växa samt gynnat användarna.
I fickan hos en miljard människor
Enligt Johan Nilke, teknikförvaltare på Lannebo fonder, har det varit känt ett tag att Apple planerar att lansera en konkurrent till Klarna.
– Men det blir så klart en konkurrent som redan finns i fickan hos cirka 1 miljard människor, varav mer än hälften har aktiverat Apple Pay, säger han.
Apple har hittills varit försiktigt med detaljer kring tjänsten, enligt Johan Nilke.
– Det återstår att se hur användarna tar emot tjänsten samt hur Apple väljer att lansera och marknadsföra den, säger han.